Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 15 Januari 2011

Bercakaplah dengan cara kita...

سم الله الرحمن الرحيم


"Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berbicara yang baik atau diam sahaja"
Hadis riwayat Bukhari

Bercakap pasal seni berbicara ni, cuba kita ingat-ingat balik cara kita bercakap selama ni. Adakah orang sekeliling dapat menerima cara percakapan kita? Atau tanpa kita sedar orang sering tersinggung dengan cara kita berbicara? Mungkin apa yang cuba disampaikan itu betul tapi kurang tepat cara penyampaiannya..Bukan ape, orang yang menulis ni pun kadang-kadang bukanlah betul sangat bila bercakap. Jom kita sama-sama praktikkan list kat bawah nih...

Lembut/sopan santun..

Bercakaplah dengan lemah-lembut terutama semasa berhadapan dengan samseng atau orang yang berkasar dengan kita, supaya mereka ingat dan takut. Kan kasar tu lawannye lembut. Ini adalah didikan Allah kepada Nabi Musa semasa ingin berhadapan dengan Firaun. Kalau tiba-tiba terasa nak berkeras gak, cuba ingat kata-kata nih, "Kamu tidak sehebat Musa dan mereka tidak sejahat Firaun, tetapi Musa tetap mendatangi Firaun dengan lemah lembut"
Sesuai dengan potongan surah ini:

"Maksudnya: Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah-lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut"
Surah Thaha :ayat 44

  1. Sederhana je..
Bercakaplah dengan suara yang sederhana je. Tidak perlu terlalu kuat dan terlalu perlahan hingga menyukarkan pendengar untuk mendengarnya. Jika nada kita ter'tinggi' sedikit daripada suara yang diperlukan, takut-takut pendengar akan tersinggung atau terganggu.

"Maksudnya: Dan bersederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai"
Surah Luqman: Ayat 19

  1. Hormat..
Pandanglah muka orang yang sedang bercakap. Inilah salah satu contoh akhlak Nabi yang sentiasa hormat sesiapa je yang datang berjumpa dengannya. Tak hairanlah ramai yang terpikat dengan agama Islam jika Nabi yang menjadi modelnya.

  1. Shh...elakkan berbisik..
Elakkan berbisik..Biasakan diri untuk berterus-terang dan jujur ketika bercakap. Lebih baik bergaduh ketika bercakap daripada menyimpan dendam kerana hasilnya, kita mesti akan buruk sangka dan 'terasa'. Luahkan apa yang tak puas hati, bicara dengan lembut dan beradab seperti diatas. Itu lebih berkesan daripada terus berprasangka.

  1. Suasana dan ketika yang sesuai..
Orang yang mengendahkan keperluan pendengarnya selalunya akan melunturkan 'keberkesanan' kata-kata dan isinya. Kadang-kadang bercakap berdua je lebih elok dari menyindir di depan umum. Kadang-kadang pula bercakap terus sebaik sesuatu kejadian berlaku lebih mengesankan berbanding simpan dulu untuk suatu masa. Dan adakalanya lebih baik jika tidak diluahkan. Banyak situasi yang kita kena faham dan bijak untuk dipadankan. Antara kesemua tips di atas, tips inilah yang sering kita lupakan dan sering tersilap..

Walau apa pun, sesungguhnya manusia tak dapat lari dari melakukan kesilapan. Manusia cuma dapat mengurangkannya dengan cara mengelak. Apapun, jika rakan kita ada yang menyinggung kita, maafkanlah ia kerana perasaan memaafkan itu amat indah jika kita ikhlas memaafkan. Mungkin rakan kita tu tak sedar apa yang dikatakan. Jika terlalu melampau, luahkan apa yang kamu tersinggung kepadanya. Katakan dengan lemah-lembut dan di tempat yang betul. InsyaAllah perkara tu takkan berulang lagi.

Wallahu'alam..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...