Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 5 Jun 2010

Bebanan Dosa

سم الله الرحمن الرحيم

Warna warni kehidupan yang ditempuhi hari ini menghiasi perjalanan kehidupan yang fana ini. Di celahan warnaan ini, saya selalu dihimpit dengan pelbagai perasaan yang menguji keimanan dan kebersihan jiwa. Ujian dan mehnah kehidupan yang dikurniakan oleh Allah SWT, selalu membuatkan diri ini teruji. Ketika itu, ada saatnya tersungkur rebah dan adanya kekuatan itu hadir sehingga mampu tabah.

Diri hamba yang hina

Wahai tawanan dunia
Wahai hamba nafsu
Wahai sarang dosa
Wahai wadah bencana
Ingatlah apa yang telah kau lakukan dan takutlah kepada Allah SWT!

Jangan sampai Dia melihat kesalahan dan kederhakaanmu, sehingga Dia halangi engkau dari pintu keampuananNya dan Dia menjauhkan engkau untuk akrab dengan para kekasihNya.

Berbahagialah insan yang berjaya diwaktu malam,
Kedua matanya terjaga
Ia lewati malam dengan risau kerana cinta kepada Tuhannya
Ia bangkit sendirian menatap bintang kerana rindu kepadaNya sementara mata Allah memandang dirinya dengan penuh mesra
Ia labuhkan dirinya dan tunduk sujud kepada RabbNya dengan penuh kerendahan dan kehinaan

Menjernihkan Hati

Murabbi saya, Abu Munzir selalu berpesan:

"Jalan yang paling baik untuk menjernihkan hati ialah mendirikan solat sunat di tengah malam ketika orang lain nyenyak dibuai mimpi".

Katanya inilah saat indah seorang hamba bersama Ilahi. Memohon keampunan dan merasai kenikmatan bermunajat umpama dibelai perasaan kasih dan kerinduan yang bersangat kepada Kekasihnya yang abadi.

Tujuan, menjernihkan hati adalah untuk membersihkan segala kekotoran dan kehitaman yang ada pada hati disebabkan oleh dosa-dosa dan maksiat yang dilakukan sehingga mengelapkan hati dengan titik-titik hitam DOSA & NODA.

Teruskan memelihara kesolehan & kejernihan hati

Ibn Mubarak bermadah:

"Aku melihat dosa-dosa itu mematikan hati , Membiasakannya bisa mewariskan kehinaan,Sementara, meninggalkan dosa-dosa adalah kehidupan bagi hati dan kebaikan bagi jiwa, Tidak ada yang merusak agama ini, kecuali para raja dan cedekiawan yang rosak.”

Dalam kehidupan ini kita bias kecundang, tewas dan rebah.
Ketika itu, tiada kekuatan lain yang dapat menyelamatkan kita dari lembah kehinaan ini kecuali Allah SWT. Ya Allah ! Bimbingilah aku dan bawalah aku kepada keampunanmu. Lorongkan hati ku ini dengan kebaikan dan kebenaran.

Namun, air mata ini begitu sukar untuk mengalir.

Oleh : http://brohamzah.blogspot.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...