Ukhwah Islamiyyah

Rabu, 18 Disember 2013

Menyesal Tidak Belajar Bersungguh-Sungguh





























Soalan: 

Saya sering dihantui rasa menyesal kerana tidak belajar bersungguh-sungguh yang membolehkan saya mendapat pekerjaan yang bagus. Kini saya sering dihimpit kesusahan hidup yang kadang-kala membuatkan saya putus asa dalam hidup. Bantulah saya.

Jawapan: 

Kebetulan baru-baru ini saya menghantar kereta untuk diperbaiki. Bengkel saya yang pilih kelihatan sederhana sementara mekanik yang juga pemilik bengkel kelihatan dalam tahap hidup yang selesa lagi ceria. Setelah siap dan membuat bayaran, saya meminta resit daripada mekanik tersebut. Mekanik itu memanggil salah seorang pekerjanya yang merupakan warga asing untuk menuliskan resit. Ketika menyerahkan resit itu kepada saya, warga asing itu berbisik “Bos tidak tahu menulis!”.

Pengajaran yang ingin saya sampaikan ialah, pekerjaan yang baik atau buruk banyak bergantung kepada perspektif seseorang. Ada orang yang berpendidikan tinggi tetapi tidak menyukai kerjayanya. Bahkan kerjayanya itu tidak dapat memberikan kelapangan kewangan kepadanya, sehingga dia masih tidak dapat membayar pinjaman pendidikan yang pernah diambilnya sebelum itu.

Pada waktu yang sama ada orang yang berpendidikan rendah namun dia menyukai kerjayanya. Baik mekanik, peniaga gerai pasar malam atau pembersih bangunan, dia bangga dengan kerjayanya kerana ia halal di sisi Allah, tidak dibebani oleh hutang dan mudah mengawal hati dari perasaan sombong dan angkuh. 

Oleh itu saya sarankan kepada anda untuk

(1) abaikan sejarah zaman sekolah
(2) ambil iktibar dari kemalasan anda pada zaman sekolah agar tidak diulangi lagi
(3) betulkan perspektif anda tentang kerjaya yang baik dan buruk
(4) mulakan hidup yang baru berdasarkan apa yang ada
(5) kembangkanlah ia sekadar yang mampu. Paling penting, pastikan apa yang anda lakukan adalah halal di sisi Allah dan tidak menyakiti orang lain. Janganlah anda berputus asa kerana Allah tidak pernah berputus asa memberikan rezeki kepada para hamba-Nya yang berusaha.

kredit: Kapten Hafiz Firdaus Abdullah

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...