Ukhwah Islamiyyah

Isnin, 24 Jun 2013

Betapa Kecilnya Kita di Hadapan Allah


Alhamdulillah masih diberi kesempatan olehNYA untuk bersama-sama berkongsi ilmu.. Entry kali ni saya copy dari facebook.. diolah sikit agar mudah difahami. Moga dapat dimanfaatkan bersama. InsyaAllah.

1. Allah memberi setiap insan masalah agar kita belajar, tumbuh dan berperibadi yang lebih baik kerana masalah itu.

2. Jangan berperasangka buruk pada orang lain. Tapi jangan terlalu mudah mempercayai, kerana ada orang yang memang tidak boleh dipercayai.. berhati-hatilah..

3. Terkadang bila meminta maaf, bukan berarti anda salah. Itu hanya bererti anda lebih memilih persahabatan daripada ego di dalam diri.

4. Tidak ada masalah yang terlalu besar, atau rasa sakit yang terlalu dalam, selama kita sentiasa mahu mengingati Allah setiap detik, setiap saat. DIA tidak akan menguji, diluar kemampuan setiap hambaNYA.

5. Janganlah pernah mengeluh. Mengeluh adalah tanda kelemahan. Ingatlah, kita adalah makhluk Allah yang paling sempurna.

6. Semua orang melakukan kesalahan, anda harus cukup dewasa untuk memaafkannya, percayalah..bebanan rasa itu akan hilang. InsyaAllah…Belajarlah memaafkan, walaupun perit untuk ditelan.

7 . Apapun yang terjadi, jangan dijadikan beban. Berserah diri sepenuhnya pada Allah, dan yakin Allah telah merencanakan yang terbaik.

8. Saat anda terjatuh, sentiasalah senyum.. kerana orang yang pernah jatuh adalah orang yang sedang berjalan dan yang pernah jatuh adalah orang yang sedang berjalan menuju kejayaan.

9. Kekuatan manusia ada batasnya. Mintalah bantuan Allah untuk tiap-tiap masalah yang tidak dapat anda selesaikan sendiri.

10.Ada saatnya orang yang anda sayangi tidak akan bersamamu lagi. Nikmatilah setiap detik ketika mereka masih bersamamu.

11. Ketika seseorang menyakiti anda, anda akan membenci apa yang telah dia lakukan, tetapi kadangkala anda tidak dapat membenci dirinya...

12. Ketika bersedih, anda memerlukan seseorang untuk berkongsi rasa bersama...dan kadangkala, orang yang mampu melakukan itu adalah dia yang pernah membuatmu terluka.

13. Hakikat kehidupan.. amat menyedihkan ketika anda bertemu dia yang sangat bererti buatmu, hanya untuk mengetahui anda bukan orang yang tepat untuknya.

14. Jangan membalas mereka yang menyakiti anda, maafkan. Setiap kemaafan akan membuatkan mereka tak berdaya untuk menyakitimu lagi.

15. Anda tidak akan dapat apa yang anda inginkan jika anda hanya memikirkan yang anda tidak mampu dapatkan. Berusahalah.

16. Dalam hidup ini, terkadang anda harus meninggalkan seseorang agar dapat menemukan kembali jati diri .. dan kemungkinan.. dialah yang akan anda temui semula nanti.

17. Dengarkanlah suara hati anda, bukan suara hati orang lain. Kerana yang bertanggungjawab atas kebahagiaan anda adalah diri anda sendiri.

18. Jujurlah, jangan berbohong. Orang yang suka berbohong akan sukar untuk mempercayai orang lain, kerana ada ketakutan dia akan dibohongi. Janganlah takut dengan baying-bayang sendiri… sedangkan bayang-bayang sendiri akan hilang di dalam kegelapan.

19. Walau sebesar mana cinta anda pada seseorang…cintailah diri sendiri, belajarlah bertahan..dan bersedialah melepaskan.

20. Kenangan tidak akan berubah, meskipun orang dan watak di dalamnya telah berubah. Tapi anda harus bangkit jika ingin terus melangkah. serahkan semuanya pada Allah S.W.T.

INSYAALLAH ...SEMUANYA AKAN INDAH PADA WAKTU NYA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...