Ukhwah Islamiyyah

Selasa, 20 November 2012

SELAMATKAN GAZA! Apakah peranan kita?


























Apabila mengenang nasib saudara kita di Gaza, nak bergelak ketawa sesama rakan pun rasa berat. Nak post gambar-gambar menarik pun rasa terbantut. Kalau boleh, nak post semua benda berkaitan Gaza. 

Kerana kita disini dan mereka disana. Kerana mereka berperang dengan fizikal, kita berperang dengan hati dan hawa nafsu. Ya ALLAH, hantarkanlah tenteramu bagi melindungi saudara kami di Gaza.

Kita sebagai umat islam hanya mampu berdoa, berdoa dan terus berdoa. Allah akan sentiasa mendengar doa hambanya yang bersungguh-sungguh.


Jika kita tak pergi berjihad

Mukmin yang perihatin dengan keadaan saudaranya di Gaza, Syiria dan sebagainya tidak akan sanggup menikmati makanan yang mewah dan bersedap-sedap dengan nikmat dunia sementara saudara seagamanya yang berada diseberang laut dihujani dengan peluru dan bom serta terbunuh setiap hari.

Daripada Nu'man bin Basyir RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ ، مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى 

Perumpamaan seorang mukmin dengan mukmin yang lain pada kasih sayang dan belas kasihan serta saling tolong-menolong ialah seperti jasad yang satu. Apabila satu anggota badan mengadu sakit maka kesakitan itu akan turut dirasai oleh seluruh tubuh dan mengalami demam serta berjaga malam (sukar untuk tidur). [riwayat al-Bukhari & Muslim].

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...