Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 23 Jun 2012

Syukurku kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah,
pertama-tamanya, marilah bersama-sama wahai jasad, wahai jiwa, wahai hati, untuk bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

untuk apa bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala?

 Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :

وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

(yang bermaksud) : " Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur"

(surah an-Nahl, ayat 78)..

wallahua'lam, Allah jua Yang Maha Mengetahui..

Sesungguhnya segala-gala yang ada padamu wahai hatiku, padamu wahai jiwaku, padamu wahai jasadku, adalah kurniaan Allah Subhanahu wa Ta'ala..





Allah Tuhan Yang Maha Pemurah, Allah Subhanahu wa Ta'ala mengurniakan kepadamu pelbagai ni'mat, pelbagai kemudahan, pelbagai kurniaan dan seumpamanya, bahkan Pemurahnya Allah Subhanahu wa Ta'ala meliputi hamba-Nya yang tidak beriman pada-Nya..

seperti mana manusia yang kafir, mereka mempunyai kekayaan, mereka mempunyai kedudukan, mereka mempunyai keturunan, mereka mempunyai ilmu pengetahuan, namun apakah itu milik mereka?

tidak sama sekali, hal itu adalah kurniaan Allah Subhanahu wa Ta'ala kepada mereka, Allah Subhanahu wa Ta'ala, Tuhan Yang Maha Pemurah, sesungguhnya rahmat Allah Subhanahu wa Ta'ala meliputi segala-galanya, sama ada kepada makhluk-Nya yang beriman kepada-Nya atau pun tidak, subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala :

وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ

(yang bermaksud) : "Rahmat-Ku meliputi segala sesuatu"

(Surah al-'Araf, ayat 156)

namun, walaupun mereka (yang tidak beriman) kelihatan mempunyai apa sahaja, tetapi hati mereka kekosongan, kosong kerana tiadanya nur Iman..astaghfirullah..

maka, hal ini lah lebihnya golongan mukmin, yakni golongan yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, mentaati setiap perintah Allah Subhanahu wa Ta'ala, meninggalkan setiap kemurkaan Allah Subhanahu wa Ta'ala..

Penyayangnya Allah Subhanahu wa Ta'ala hanyalah kepada golongan mukmin, yang mana walaupun kurang kekayaan atau tiada kekayaan yakni tentang hal dunia, namun hati mereka begitu kaya dengan cinta Allah Subhanahu wa Ta'ala..subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

maka, beruntunglah mereka yang mana hati mereka dimuliakan dengan kehadiran nur cinta Allah Subhanahu wa Ta'ala, jiwa mereka ditenangi dengan kehadiran nur cinta Allah Subhanhu wa Ta'ala, jasad mereka dihiasi dengan kehadiran nur cinta Allah Subhanahu wa Ta'ala..mengangkat mereka lebih daripada makhluk yang selainnya, masya Allah, tabarakallah..

dan, merekalah hamba Allah yang sebenar-benar bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

syukur mereka begitu tinggi nilainya, apabila datangnya ni'mat yang sedikit, mereka akan bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala, apatah lagi ni'mat yang banyak, bertambah-tambah mereka bersyukur kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala..

masya Allah, tabarakallah..





doa hati hina ini : "ya Allah ya Tuhanku, tempatkanlah hati hina ini, jiwa hina ini, jasad hina ini di kalangan hamba-Mu yang bersyukur dengan segala-gala kurniaan-Mu, janganlah Engkau campakkan diri ini di kalangan hamba-Mu yang rugi, hamba-Mu yang ingkar dengan segala kurniaan-Mu, dengan segala ni'mat-Mu, sesungguhnya diri ini amat lemah, amat kerdil, aku merayu ya Allah, golongkanlah aku di kalangan hamba-Mu yang beruntung, amin ya Rabb"..



sumber: ambo21.blogspot.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...