Ukhwah Islamiyyah

Ahad, 5 Mei 2013

Jangan Jadi Pemuja Dunia
























Di dunia yang serba ada dan dilengkapi dengan keindahan serta harapan yang menggunung sentiasa membuatkan kita terlupa bahawa... "Dunia hanyalah perhiasan yang sementara sahaja". 

Jangan jadi pemuja Dunia.. Jangan jadi insan yang mencintai Dunia lebih daripada cinta kepada Allah.. Ingatlah akan kematian yang tidak diketahui bila ketibaannya..

Wahai Umat Islam.. Jangan sekali - kali terpedaya dengan kegiatan yang mendatangkan dosa dan maksiat. Jangan sekali - kali menjadi mangsa fesyen yang semakin membuka aurat..

Jangan sekali - kali menjadi manusia yang tamak menginginkan benda yang lebih canggih sedangkan diri sudah mempunyai benda yang sama..

Ingatlah hanya kepadaNya lah kita kembali maka usahakanlah dengan bersungguh - sungguh untuk menyempurnakan kehidupanmu di sana nanti.

"Jangan sekali - kali kamu terpedaya oleh kegiatan orang - orang kafir (yang bergerak) di seluruh negeri. Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat kembali mereka ialah neraka Jahanam. (Jahanam) itu seburuk - buruk tempat tinggal" (Ali imran, 196 - 197)

Manusia itu dalam bahaya. Jika tidak mahu berfikir dan memandang dunia dengan mata hati, maka amat rugila hidupnya. Bersama-samalah beramal untuk akhirat. Jangan jadi pemuja dunia semata. Dunia itu adalah kesenangan yang sedikit berbanding akhirat seperti dalam al-quran ada dinyatakan:

ٱللَّهُ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُ‌ۚ وَفَرِحُواْ بِٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا فِى ٱلۡأَخِرَةِ إِلَّا مَتَـٰعٌ۬
Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia itu (berbanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit)". (surah Ar-Ra'd: 26)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...