Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 23 Mac 2013

Perginya obor ummah...22 Mac 2013


Sesungguhnya kekuatan Islam adalah kerana adanya pasak yang menegakkannya iaitu para alim ulama`, terutama mereka yang bertungkus-lumus menyelamatkan umat ini dengan keilmuan mereka. Butiran mutiara yang keluar daripada ulas bibir mereka mampu menghidupkan hati-hati manusia yang telah mati. Mereka merupakan pewaris nabi yang menyalakan obor menerangi jalan yang dipenuhi kegelapan jahiliyah moden.


Hari ini kita merasa sedih mendengar berita pemergian tokoh ulama Syria yang banyak berjasa kepada dunia Islam. Beliau adalah Syeikh Dr Said Ramadhan al-Buti. Dikhabarkan kematiannya disebabkan serangan pengebom nekad yang di dalam Masjid Eman yang terletak di tengah-tengah ibu kota Syria awal pagi tadi (waktu Malaysia) meragut 42 nyawa termasuk ulama terkenal Sunni negara itu. Serangan pengebom nekad itu dipercayai didalangi oleh regim zalim Basyar al-Asad.

Syaikh Muaz Khatib, Presiden Pakatan Pembangkang dan Revolusi Syria dalam kenyataannya menyebut bahawa mereka mempunyai maklumat dan bukti-bukti yang menegaskan bahawa telah mula berlaku perubahan dari segi pendirian Syaikh Mohd Said Ramadhan Al-Buthi terhadap isu di Syria.

Syeikh Muaz Khatib

Perkara ini juga diakui oleh Syaikh Abul Huda Ya'koubiy bahawa beliau telah merancang untuk keluar Syria tetapi dikawal ketat oleh rejim Basyar. Selepas daripada itu, berlaku pembunuhan (bukannya pengeboman seperti yang dilaporkan media rejim) di masjid Iman, Dimasyq semalam yang membawa kepada kematian syaikh. Ternyata, ia pasti perancangan licik rejim Basyar.

Kata Al-Habib Ali-Al-Jufri "Aku telah menelefonnya dua minggu lepas dan beliau (Dr Ramadhan Al-Buti) berkata pada akhir kalamnya: "Tidak tinggal lagi umur bagi aku melainkan beberapa hari yang boleh dikira. Sesungguhnya aku sedang mencium bau syurga dari belakangnya. Jangan lupa wahai saudaraku untuk mendoakan aku."

Sesungguhnya pemergian ulama besar ini adalah satu kehilangan besar kepada dunia Islam. Semoga Allah SWT berkenan mengampuni segala kesalahannya serta memudahkan perjalanannya dalam kembara yang tidak kembali itu.

kredit: http://abuikhwan.blogspot.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...