Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 17 Julai 2010

"Adik...Awak Islamkah?"

سم الله الرحمن الرحيم

sumber: http://www.hanan.com.my/

Aku sedang menanti seorang rakanku di sebuah perhentian bas yang menjadi tempat perjanjian kami. Aku dan rakan ku,ana, berhasrat nak jumpa ustaz Daniel petang itu. Entah Kenapa..ana masih belum sampai. Mungkin traffic jam agaknya! detus hatiku.
"pukul berapa lani dik?" tanya seorang wanita berbangsa india yang kebetulan duduk bersebelahanku di stesen bas tersebut.

"lah ni pukul 3.30 kak" saya menjawab ringkas. Wanita yang lingkungan umurnya dalam 30-an itu sekadar mengangguk.

"adik ni penganut agama Islamkah?" tanyanya.

aku terkejut benar mendengar pertanyaannnya. Mungkin wanita ini tidak berasal dari Malaysia, getus hatiku... takkan dia tak tahu kalau dah bertudung begini mestilah Islam, di bumi malaysia!...

Dengan sedikit terharu. Aku menjawab "Saya Islam!"
kerana masih tidak berpuas hati aku bertanya kepada kakak berbangsa India itu, "kak bukan orang sini?"

"saya memang orang sini... cuma saya nak tahu bangsa adik! nak kata melayu, ada juga melayu yang tidak memakai tudung.. jadi siapa yang melayu, dan siapa yang Islam sebenarnya?"

aduh...tersentuhnya hatiku...ibarat ditoreh tiada darah...! jawapan kakak itu benar-benar menyebabkan aku jadi buntu...! ku cuba mengawal perasaan benci sesama manusia. Bagiku tiada salahnya bicara kakak itu! jadi mengapa perlu ku marah?

10 minit berlalu...samaada diriku atau kak India itu, tiada siapa mulakan bicara. Aku terdiam seribu bahasa..begitu juga dengan kakak tu!

"adik...adik jangan marah ya..boleh kakak tanya adik sikit?"
katanya dengan penuh sopan.

"tentu boleh kak. Tentang apa kak?" sebagai menghormati dirinya yang lebih tua dariku. Aku menanti soalannya. Aku mengaku.. hatiku berdegup kencang. Namun kepada Allah swt ku pohon petunjuk atas jawapan yang bakal kuberi.

"kakak nak tanya adik...kakak nak buat penyelidikkan tentang cara dan adab orang melayu dalam beberapa perkara. Tapi, bila masuk perkara agama kakak jadi binggung. kakak tahu orang melayu beragama Islam, tapi apakah buktinya!"

aku mendengar sepatah demi sepatah butiran kata-kata yang keluar dari mulut kakak berbangsa India itu. Namun hanya Allah swt sahaja yang tahu debaran hambaNya menanti bicara manusia di sebelahku ketika itu.

" adik, Kenapa hanya setengahnya sahaja yang bertudung, dan tentang pergaulan bebas...mengapa disana-sini lelaki dan perempuan kelihatan berpegangan tangan,bercumbuan...semua itu bukankah dilarang dalam agama Islam?"

soalan pertama dari kakak berbangsa India itu, membuatkan aku terdiam..mencari jawapan yang sewajarnya.

Kepada Allah jua ku sandarkan segalanya. " Ya Allah bantulah hambaMu.." perlahan-lahan kukumpul kekuatan...

"kakak...pertama sekali izinkan saya menjelaskan pada kakak, tentang apa yang sebenarnya terkandung dalam ajaran Islam dalam perkara berpakaian dan bergaul bebas.
kakak, saya seorang Islam. Islam mengajar umatnya untuk berpakaian longgar khususnya wanita, supaya mereka tidak mendedahkan bahagian-bahagian tubuh yang boleh membawa fitnah dalam masyarakat. Jadi kami disuruh bertudung sehingga ke bahagian dada. Tentang pergaulan bebas, Islam telah menjelaskan ia adalah haram. Jadi sebagai Islam tidaklah boleh kita berbuat demikian. Saya rasa inilah jawapan saya untuk kakak yang mahu mengkaji tentang agama Islam dan bukan mengenai siapa penganutnya. Penganut sesuatu agama tidak dapat mengubah agama yang dianutinya kakak! Sebagai contoh, tadi kakak tanyakan adakah melayu itu Islam? walaupun terdapat sejuta orang yang memeluk dan menganuti agama ini,tak kira apa bangsa mereka, apa yang penting adalah kandungan agama Islam itu sendiri. Islam itu adalah jelas, tepat dan benar. Ia tidak berubah mengikut siapa penganutnya. Jadi persoalan kakak samaada melayu itu Islam..jawapannya ada pada diri kakak sendiri..kajian kepada agama tiada kaitan degan penganutnya...!"terangku panjang lebar...dengan harapan agar kakak itu faham akan apa yang cuba kuluahkan.

"adik...kakak ingatkan nak tanya adik tentang 5-6 soalan..tapi sungguh kakak tak sangka ...adik telah pun berikan jawapan untuk semua soalan kakak hanya melalui soalan pertama. Adik Kenapa adik begini, tidak inginkah adik berpakaian seperti mereka? adik masih muda..tapi Kenapa mahu berpakaian seperti orang yang sudah tua?" dengan yakin kakak berbagsa India itu mengajukan lagi soalannya.soalannya kali ini,seolah-olah mahu memerangkap diriku...

"kakak..sebagai seorang Islam.... saya mahu memasuki agama ini sepenuhnya..bukan sekadar sebahagiannya...saya harap kak faham...!"ujarku lembut tetapi masih tegas bunyinya.

"terima kasih adik...adik dah banyak membantu kajian kakak!bas kakak dah sampai semoga kita berjumpa lagi...! kata kakak berbangsa India itu tersenyum puas. Dia menaiki bas 101 dimana kebetulan dari bas itu jugalah kawanku ,ana, pun turun.

"Kenapa ni!" tanya ana.
"tak ada apa-apa" jawabku ringkas...

Selang 6 bulan berlalu... hari ini aku bertemu kembali dengan kakak India itu. Sebelum aku menegurnya. Dia memulakan bicara" hai adik.. apa khabar?"Dengan mesra kakak itu menyapaku." Baik, kakak sihat?" sapaku pula.

"Baik.adik... benarlah kata adik!..."ujarnya, namun aku tak faham...
disambungnya lagi.."benarlah kata adik...Islam itu agama yang mudah..hanya segelintir umatnya saja yang rasa susah dan menyusahkannya...adik ...benarlah kata adik..masuklah ke dalam Islam dengan sepenuhnya..." kata kakak berbangsa india yang kukenal 6 bulan yang lalu itu, sambil memeluk diriku erat.

"Lain kali kita bertemu...pasti adik tidak macam saya lagi!"
katanya tersenyum lebar,kelihatan beberapa butir manik putih membasahi kedua belah pipinya..mula-mula aku tak faham akan maksudnya...bila kurenung kembali...barulah ku mengerti...Dengan Kuasa Allah swt segalanya mungkin! alhamdulillah..kita ada saudara baru..insyaAllah!


Diriku yang dipeluknya, semakin bertambah erat....



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...