Ukhwah Islamiyyah

Selasa, 25 Mac 2014

Detik-Detik TERHEMPAS MH 370























Detik-detik TERHEMPAS MH370 ini hanyalah 'imagination' akhi  Khalifah Al-Banjari pelajar 14 tahun (hafiz al-Quran)..

Apabila saya membacanya, amat membekas di jiwa... rasailah sendiri detik cemas 60 saat sebelum terhempas.. Bismillah bacalah dengan KEINSAFAN sahabat2 ku.. _______________________________

MH 370

“That’s all perfect sir.”

Tuan Zaharie membatukan diri.

“We can continue our journey as usually.” 

Tuan Zaharie masih menyepi.

Fariq tidak menambah apa-apa. Mungkin faham akan tekanan yang dirasai Tuan Zaharie. Mana tidaknya, sedang indah bercuti bersama keluarga, tiba-tiba dikejutkan dengan panggilan telefon untuk mengendalikan pesawat MH370 ke Beijing sana.

Suasana di dalam bilik pilot itu sunyi dengan suara. Hanya enjin yang menjadi muzik suasana.

Fariq berdehem beberapa kali. “Sir, we have start our journey from Kuala Lumpur within 1 hour. Now we’re going to across Kelantan. It’s still a long journey.”

Tuan Zaharie terus membatukan diri. Fariq mengeluh.























Swaid berjalan melalui dari satu seat ke satu seat sambil tersenyum manis. Langkahnya perlahan. Pesawat boeing ini bukanlah kecil saiznya.

“Pssttt…”

Swaid mencari arah bunyi desiran mulut itu. Dia memandang sekeliling. Kelihatan seorang lelaki berkulit putih mengangkat tangan sambil memandang Swaid. Spontan Swaid berjalan mendapatkan lelaki tadi.

“Yes sir. Anything I can help you?”

“Wine please.” 

Swaid menggeleng perlahan sambil terus tersenyum. “Sorry. We didn’t make that serve.”

“Ahhh… How can this bussines class flight didn’t serve wine? I pay so much for the ticket you know?” Suara lelaki berkulit putih tadi sedikit meninggi. Belum sempat Swaid menjawab, lelaki tadi sudah membaringkan seat dan memejamkan mata.

Swaid terus menjaga personality dan perlakuannya sebagai seorang pramugara. “I’m sorry sir.”

Terus berlalu pergi.

Kali ini sudah kali ketiga lelaki berkulit putih yang berlainan meminta wine. ‘Mungkin sudah menjadi budaya negara mereka.’ Hati Swaid berbisik.

Langkah Swaid diatur ke bahagian belakang pesawat. Setibanya di sana, kelihatan Andrew sedang memperbetulkan seatbelt yang mendakap tubuhnya dari belakang.

“Diorang minta wine lagi.” Ujar Swaid sambil tersengih sumbing.

Andrew tertawa kecil. Swaid mula mengambil tempat betul-betul di hadapan Andrew. Seperti Andrew, Swaid juga memakai seatbelt.

Tiba-tiba…

BUUUMMM!!!

Perbuatan Swaid dan sahabatnya Andrew terhenti seketika. Mereka berbalas pandangan antara satu sama lain.

Satu bunyi ibarat letupan atau perlanggaran telah berlaku.

Andrew dengan pantas menanggalkan semula seatbelt dan bangun lalu dengan pantas bergerak ke arah seat-seat penumpanng. Swaid juga begitu.

Para penumpang kelihatan ada yang sudah mengerutkan kening. Ada yang sudah bangun bagi memastikan apa yang berlaku.

“Don’t worry ladies and gentleman. It just normal crash with some clouds.” Swaid bersuara tenang sambil terus dengan senyumannya. Namun, Andrew terus berjalan pantas menuju bilik pilot. Wajahnya berubah merah.

Apa sebenarnya yang telah berlaku?


“The sound is to loud as a big crash sir.”

Fariq memandang Andrew tanpa berkata. Kemudian wajah Tuan Zaharie menjadi buruan mata mereka. 

Diam. Masing-masing tidak berkata apa-apa.

Tuan Zaharie menekan beberapa punat yang berada di hadapannya. Wajahnya kelihatan gursar dan kaget. 

‘Tidak pernah Tuan Zaharie sebagai seorang pilot berpengalaman tampak risau.’ Fariq mula curiga. Dia dan Andrew sekali lagi bermain pandangan membiarkan Tuan Zaharie yang berperlakuan aneh bukan seperti biasa.

“Allah. How can….!” Tuan Zaharie sedikit meninggi suara memandang susunan butang dan skrin di hadapannya.

“Anything wrong sir?” Fariq mula memperbetulkan posisinya di atas kerusi. Dia sedar tugasnya sebagai pembantu juruterbang akan teruji kalaulah Tuan Zaharie yang berpengalaman ini sudah kelihatan gelabah. 

“Too many wrong!” “Andrew, pastikan penumpang sentiasa dalam keadaan tenang. Buat seperti tiada apa-apa yang berlaku walau kita dalam keadaan kritikal. Now!”

Andrew pantas keluar dari bilik pilot terus melaksanakan tugasnya.

Kini Fariq pula yang bernafas kencang. Mungkin dia sendiri baru mengetahui apa yang berlaku berdasarkan skrin-skrin yang menunjukkan keadaan pesawat tika ini.

“Allah… Tuan, segalanya bukan seperti biasa. Kita perlu melakukan sesuatu. Pesawat dalam keadaan cemas. Tidak mampu bertahan lama.”

Tuan Zaharie diam sambil tangannya rancak menekan-nekan punat yang tersedia di hadapannya bagi berusaha mengawal keadaan yang tiba-tiba cemas dek kerna satu bunyi pelanggaran itu. Walaupun sebenarnya motif bunyi itu masih tidak dikenalpasti.

“Kita tiada pilihan lain. Mustahil pesawat yang berkeadaan tiba-tiba cemas ini mampu tiba ke Beijing yang masih jauh.”

Diam.

“Kita perlu berpatah balik dan mencari lapangan terbang terdekat untuk membuat pendaratan cemas.”

“Sure sir.”

“What’s happen actually?” Patrick sedikit berbisik.

Andrew memerhati sekeliling mungkin ada yang sedang mendengar perbualan mereka. Setelah semuanya dipastikan selamat, “I can’t sure it. Just Captain Zahari and Sir Fariq know it. Yang dapat saya pastikan, pesawat tiba-tiba hilang kestabilan selepas bunyi tadi. Tapi Captain Zaharie minta supaya kita berpelakuan normal di hadapan penumpang.”

Patrick membulatkan mata mendengar penjelasan Andrew.

“Sir. It’s too hard!”

Fariq cuba membantu Tuan Zaharie mengendalikan pesawat bagi membuat pendaratan kecemasan di Pinang International Airport.

“Try it together!”

Malangnya, keadaan pesawat yang semakin kritikal tidak mampu dikawal lagi. Pesawat MH370 kini terumbang-ambing 100 meter dari paras bumi.

“Sir… Kita tak punya pilihan lain, kalau kita terus mencuba dengan keadaan pesawat yang sebegini, kita akan terhempas dalam keadaan teruk.” Fariq sudah mula mengeluh.

“Betul kata awak.”

“Jadi?” Fariq meminta kepastian.

“Saya tidak akan mudah membiarkan amanah penumpang yang berada di dalam peswat ini mati atau cedera selagi saya belum mati akal. Kita teruskan perjalanan walau sudah jauh tersasar dari destinasi sebenar. Sekarang bukan masa untuk memastikan punca pesawat tidak stabil sedangkan pesawat sendiri ksuntukan masa.”

Fariq hanya diam dan membiarkan. Tuan Zaharie lebih berpengalaman. Dan, mungkin tinggal itu sahaja pilihan.

Pesawat MH370 terus terapung di udara. Dalam keadaan terumbang-ambing, tidak stabil. Menanti masa untuk terhempas, namun tidak mahu dibiarkan oleh Tuan Zaharie yang berpengalaman.

‘Tunggu saja apa yang berlaku pada pesawat ini.”

“Sir, we’re just 1 minute across the India.” Suara Fariq bernada perlahan, mungkin sudah dapat mengagak apa yang bakal terjadi pada pesawat. Namun, Tuan Zaharie masih bertungkus-lumus dengan riak wajah yang serius.

“Dan minyak untuk pesawat hanya mampu bertahan…” Tuan Zaharie tidak mampu menyambung ayatnya. 

“60 saat sahaja.” Fariq menyambung lemah.

Semuanya telah dilakukan dan diperusahakan. Seorang juruterbang dan seorang pembantunya yang berpengalam sudah tidak mampu lagi mengawal pesawat. Kini pesawat itu sendiri yang bergerak mengikut arah yang dia mampu dan dia mahu.

“Pendaratan cemas atas air?” Fariq menyoal lemah walau dia sendiri sudah tahu jawapannya.

“Kalau kita mampu buat sedemikian, kita sudah mendarat di Pulau Pinang tadi.”

Fariq menyandarkan tubuhnya di kerusi. Tidak ada apa-apa yang mampu dilakukan lagi. Tuan Zaharie yang tadinya bersungguh kini sudah mengusap mukanya dengan kedua tapak tangan.

Siapa sangka pesawat gah boeing mampu berubah nasib hanya dengan satu bunyi yang kuat walhal mereka sendiri tidak tahu apa puncanya.

Pintu bilik pilot dikuak kuat. “Captain. What’s going on?” Andrew bertanya cemas.

Diam. Tidak ada jawapan yang mampu dibicarakan Tuan Zahari dan Fariq. 

“Captain?” Andrew mengulang.

“Kita tak mampu melakukan apa-apa. Berada di atas Lautan Hindi yang berombak ganas dan besar… Hanya 60 saat menanti masa pesawat ini terhempas.” Tuan Zaharie dengan bicara lemah.

Fariq menggeleng pantas, “no no. Just 30 second more.”

Pesawat kini semakin rendah. Dari tingkap bilik pilot sudah mula kelihatan ombak yang bakal membaham mereka.

Andrew diam. Dia tahu Tuan Zaharie dan Fariq telah melakukan yang terbaik. Langkahnya diatur perlahan keluar dari bilik pilot.

BUUUMMM!


















Sekali lagi satu bunyi yang kuat membingit di telinga. Tapi kali ini berpunca dari gegaran pesawat. Mungkin tayar sudah menyentuh ombak ganas.

Andrew mengangkat muka. Kelihatan seorang bayi kecil terpelanting jauh dari hujung ke hujung. Andrew sendiri tidak mampu berbuat apa-apa lagi sedangkan dia sendiri sudah terjatuh dari pendirian.

Bunyi jeritan manusia bergema sana sini. Tidak kurang dengan esakan tangisan. Darah mula menghiasi dinding pesawat.

Siapa sangka, pesawat yang gah terhempas disebabkan satu bunyi yang aneh. Atau lebih tepat, bukan disebabkan bunyi itu. Tapi disebabkan Allah yang menghendakinya.

3 SAAT…

2 SAAT…

1…

Semuanya gelap…

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...