Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 18 Mei 2013

Jangan Mempertikaikan Dakwah Orang Lain


























Akhir-akhir ini.. apa yang dapat kita lihat, bidang dakwah semakin rancak. Alhamdulillah. tapi tidak kurang juga dengan perkara-perkara yang lagha dan melalaikan seperti filem-filem, rancangan-rancangan televisyen, dan pelbagai lagi perkara hiburan lain.

Dakwah adalah kegiatan yang bersifat menyeru, mengajak dan memanggil orang untuk beriman dan taat kepada Allah Subhaanahu wa ta'ala sesuai dengan garis aqidah, syari'at dan akhlak Islam. Apa yang dapat kita lihat, dakwah-dakwah kini disampaikan melalui pelbagai teknik dan cara seprti lukisan, nyanyian, tulisan, video, dan sebagainya.. Namun, ada yang pertikaikan akan dakwah-dakwah mereka itu.. Mengapa perkara sebegini berlaku?

Seperti yang kita ketahui, Rasulullah adalah role model yang perlu kita contohi dalam segenap aspek kehidupan. Begitu juga dengan dakwah. Janganlah kita menyempitkan fikiran kita, mempertikaikan mereka-mereka yang berdakwah mengikut acuan lain dan tidak seperti cara yang digunakan Rasulullah. Namun, perlu juga untuk kita ketahui, cara Rasulullah adalah cara terbaik. Tetapi tidaklah cara lain itu tidak mendatangkan manfaat.

Antara strategi dan cara dakwah yang popular adalah nyanyian. Namun ada yang mengatakan, "alah, apa guna nyanyi.. tak kisah la lagu nasyid, ketuhanan ke ape ke, same je.. kalau cara nasyid, dengan menyanyi tu berkesan, dah lama Rasulullah buat". oh, kata jangan sebarang kata. nak mengharapkan kita? ada kita dakwah orang lain? jika hendak dakwah muslim kearah yang lebih baik pun tidak, inikan pula dakwah bagi yang bukan muslim..

Tidak sedarkah kita, dengan alunan lagu ketuhanan seperti nasyid itulah banyaknya menyebarkan info-info tentang Islam kepada mereka yang bukan Islam. ilmu-ilmu agama juga dapat disampaikan selain mengajak kearah ma'ruf dan meninggalkan yang mungkar. Tidak kurang juga yang mempertikaikan mereka yang berdakwah melalui penulisan.. ada yang berkata "alah, tulis / taip benda2 agama, benda2 baik konon, perangai jahanam jugak. nak dakwah orang konon". dan kemudian mulalah dikatakan hipokrit dan sebagainya. segala usaha yang kita lakukan bermula dengan pemikiran sebenarnya.
kerana

FIKIRAN akan menjadi BUTIR-BUTIR PERKATAAN,.. 
KATA-KATA akan menjadi TINDAKAN,.. 
 TINDAKAN akan menjadi KEBIASAAN,.. 
KEBIASAAN akan menjadi PERWATAKAN,.. 
 PERWATAKAN akan menjadi TAKDIR KEHIDUPAN,.. 

Jika kita sekat pemikiran kita dengan tanggapan negatif, maka tetaplah kita dalam kemunduran dan kejahilan. kita perlu paksa diri untuk berhijrah kearah lebih baik. Tanpa hipokrit, kita tak mampu untuk melakukan perubahan. Jika kita tidak mahu berubah kearah yang lebih baik hanya kerana tidak mahu dilabel hipokrit, demikian tindakan kita hanya berlandaskan harapan dan angan-angan sahaja.

Dan apabila kita berjaya mengubah diri kita, barulah orang lain nampak kesannya dan secara tidak langsung mereka sedar, dengan penulisan itu, bukanlah dakwah kepada orang lain sahaja, malah lebih-lebih lagi kepada diri yakni penulis itu sendiri kearah yang lebih baik. Kerana apabila kita menegur atau nasihat atau mengingatkan orang lain, bermakna kita juga telah melakukannya keatas diri kita sendiri.

Selain itu, cara lain adalah dengan lukisan. Hendak berjumpa dengan orang, hendak menegur orang lain, hendak mengajak kearah ma'ruf dan menjauhi yang munkar face to face.. mungkin sukar bagi kita. Malah akan kita sertakan dengan beribu alasan seperti malu, risau, benci dalam hati je la, dan sebagainya. Bagi lukisan pula, setidak-tidaknya lukisan-lukisan mereka itu menyampaikan ilmu-ilmu agama seperti ayat-ayat al-Quran, hadis, kata-kata nasihat dan sebagainya. Namun tidak kisah pula kita membaca komik-komik hiburan dan sebagainya?? Patutkah kita pertikaikan mereka sedangkan kita hanya berdiam diri dan hanya tumpu kepada amal ibadat masing-masing tanpa mempedulikan orang lain?

Lagi satu cara yang femes, adalah dakwah melalui video. Ada yang membuat filem pendek, video-video nasihat, dan sebagainya. Perkara sebegini juga mendatangkan banyak manfaat kepada semua. Ilmu agama dapat disebarkan, nasihat diberikan.. Sedarkah kita, perbuatan mereka itu jauh lebih bermanfaat daripada mereka2 yang membuat filem-filem dan video-video yang mengarut seperti miming dan sebagainya. Salahkah berdakwah menggunakan metod-metod yang ada pada zaman kita yang serba canggih ini?

Mengapa perlu pertikaikan dakwah orang lain sedangkan kita tidak mencegah yang mungkar?

عَنْ اَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِي قَالَ سَمِعْتُ
 رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ
 مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ
 فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَاِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ
فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ اَضْعَفُ الاِيمَانِ 

Daripada Abu Said al Khudri r.a. katanya : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman"
( Hadis sahih riwayat Muslim )

Begitulah seterusnya dalam cara-cara dakwah yang lain. Pastinya ada manfaat yang terselit di sebalik dakwah itu. Jangan terlalu pertikaikan dakwah orang lain tetapi muhasabah diri sendiri dahulu dalam aktiviti dakwah.. Sama-sama tanya dan muhasabah diri kita, apakah sumbangan kita dalam menyebarkan agama Allah ini?

Adalah lebih baik kita mengajak orang-orang diluar sana yang masih ramai belum mengenal dan mendekatkan diri kepada Allah.. Semoga Islam berkembang dengan lebih pesat lagi. kita tidak tahu, mungkin di akhirat kelak kita akan dipersoalkan oleh orang-orang lain mengapa tidak menegur, mengapa tidak membawa mereka mengenal Allah ketika di dunia dulu. Pada waktu itu, barulah kita terfikir akan segala yang telah kita lakukan, juga segala sumbangan kita dalam usaha dakwah. Sama-samalah pertingkat usaha dakwah daripada hanya melihat dan lebih-lebih lagi pertikaikan dakwah orang lain. *kita kena bijak dalam berdakwah

Tetapi seandainya apa yang kita lihat, cara mereka berdakwah itu salah atau bakal menimbulkan kekeliruan, salah tafsir, dan sebagainya pada pandangan kita, sedangkan kita lebih tahu, wajarlah kita menegur agar mereka dapat melakukan pembetulan dan pembaharuan. jangan pula kita berdiam diri dan membiarkan orang lain dalam kesalahan dan kesesatan. insyaAllah.

Sejak kecil kita diajar hidup untuk jadi orang berjaya yang digambarkan sebagai doktor, jurutera, saintis, cikgu dan lain-lain... kita tidak pernah diasuh untuk bercita-cita menjadi seorang pejuang syariat Islam, pendakwah, syuhada', muttaqin, para wali... alangkah ruginya masa... 

Jiwa Hamba

kredit: http://bicarahamba.blogspot.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...