Ukhwah Islamiyyah

Ahad, 11 Disember 2011

Seburuk-buruk penyesalan

سم الله الرحمن الرحيم


Teman-teman,

Hidup di dunia ini hanya sekali dan sangat singkat, hanya sekejap mata…
Dengan itu jangan disia-siakan, jangan sampai ada penyesalan di kemudian hari..
Mari kita manfaatkan tiap detik yang berharga ini…
Kerana kita tidak akan pernah tau sampai bila kita diberi kesempatan, mungkin esok kita dipanggil Yang Maha Kuasa atau mungkin beberapa minit lagi…


Sahabat,
Mengejar kebahagiaan di dunia itu perlu, tapi jangan lupa akhirat.
Buat apa berbahagia di dunia kalau tersiksa di akhirat, padahal waktu kita di akhirat sangatlah panjang…
Dunia ini fana tapi akhirat kekal abadi….

Saudaraku,
Seburuk-buruk penyesalan adalah penyesalan di hari pembalasan, sesalan yang berkepanjangan yang tak berakhir selama-lamanya…


Saudaraku…
Sudah bersediakah kita meninggalkan dunia fana ini?
Sudah bersediakah kita menghadap Sang Pencipta?
Sudah bersediakah kita pertanggungjawabkan semua kelakuan kita di dunia ini?

Katakanlah, kamu akan diwafatkan oleh malaikat maut yang ditugaskan untuk itu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhanmu. Alangkah hebatnya sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang durhaka itu menundukkan kepala mereka di hadapan Tuhan mereka sambil mengeluh: "Ya Tuhan kami, kami sudah melihat dan mendengar maka kembalikanlah kami ke dunia, niscaya kami akan mengerjakan kebaikan, sesungguhnya kami sekarang sudah yakin".
(As Sajadah: 11-12)

Jangan sampai ada yang mengeluh ketika melihat siksa dengan dengan berkata: Alangkah baiknya sekiranya aku kembali hidup di dunia, maka aku pasti akan berbuat baik saja.
Tidak mungkin engkau akan kembali hidup di dunia, sebab selama engkau di dunia sudah sampai keapadamu ayat-ayatKu, lalu engkau dustakan, engkau menyombongkan diri, dan engkau tetap menolaknya.
(Az Zumar: 58-59)


Dan kembalilah kepada Tuhanmu, dan berserahdirilah kepadaNya sebelum datang kepadamu azab itu, kemudian kamu tidak dapat ditolong lagi. Turutlah sebaik-baik (agama) yang diturunkan kepadamu dari Tuhan kamu, sebelum datang kepadamu azab dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak sadar (dalam keadaan lengah, tiba-tiba mati)
.
(Az Zumar: 54-55)


Seburuk-buruk penyesalan ialah penyesalan di hari pembalasan.... ketika timbangan amalan, jika timbangan pahala kebaikan melebihi dosa dengan hanya 1 pahala pun, selamatlah ia dan ke syurga lah tempatnya.

Jika berlaku sebaliknya, dengan lebih 1 timbangan dosa maka ke neraka lah ia...wanauzubillah....
ketika ini lah timbulnya penyesalan.

"kalau lah aku di dunia dulu baca ayat al quran, dengan 1 huruf ن - nun (permulaan surah al qalam) dah dapat 10 pahala.."

BILAKAH 'DUNIA DULU' ITU? ketika waktu ini lah... selagi kita masih diberi peluang bernafas.... esok lusa @ beberapa minit / jam lagi masih belum tentu..

3 ulasan:

Srikandi permata berkata...

Salam..
Alhamdulillah..post yang baik,
btol2 tersentuh hati ini..
moga terus menulis..
mndktkn manusia kpdNya..
insyaallah.

LoveHeart berkata...

assalamualaikum tuan/puan bolehkah saya tahu apakah tajuk lagu dan siapakah penyanyi lagu yang berkumandang di blog ini.lagunya syahdu sekali harap dapat dikongsi terima kasih.

Jiwa Hamba berkata...

waalaikumussalam, terima kasih srikandi permata.. Semoga diri kita semakin dekat kepadaNya. Amiin

waalaikumussalam loveheart, tajuk lagu Asma Allah, penyanyi oleh Sami Yusuf...terima kasih kerana sudi baca blog jiwa hamba.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...