Ukhwah Islamiyyah

Jumaat, 3 Ogos 2012

Salam Nuzul AL-QURAN

بسم الله الرحمن الرحيم


Masa berjalan begitu pantas. Kini kita telah melalui pada 15 Ramadhan 1433. Samada kita penuhi ia dengan sesuatu yang manfaat, melakukan amal kebaikan yang berterusan dan mengerjakan amal ibadah dengan penuh keikhlasan dan keimanan atau ianya sama kualiti seperti Ramadhan seperti tahun2 yang lepas.

Amat rugilah bagi mereka yang tidak mengambil peluang yang telah diberikan oleh Allah kepada kita dengan memanjangkan umur kita hingga bertemu kembali dengan Ramadhan 1433 tahun ini. Dalam Rejab dan Sya’ban kita selalu berdoa, “Ya Allah, Engkau rahmatilah kami di bulan Rejab dan Sya’ban ini, Engkau sampaikanlah Ramadhan kepada kami”.

Jadi bila tibanya Ramadhan, kita kurang mengimarahkannya. Kita biarkan ianya seperti bulan2 yang biasa. Kita hanya sibuk dengan balik awal untuk ke bazar2 Ramadhan. Maklumlah bazar2 sama meriahnya dengan shopping2 mall yang sibuk dengan adengan2 untuk menyambut Syawal. Apa yang kita kejarkan dalam Ramadhan ini? Setiap tahun jika diberi kesempatan kita akan lalui bulan Ramadhan. Pernahkah kita terfikir untuk meningkatkan lagi mutu dan kualiti ibadah kita? Lebih mendekatkan diri dengan Yang Maha Pencipta. Lebih ingin menjadikan hamba yang lebih bertaqwa. Atau kita sekadar berpuasa, menjalani rukun Islam yang ke 3 hanya menahan diri dari lapar dan dahaga tanpa mendapat apa itu intipati dari Ramadhan itu sendiri.

Ramadhan bulan yang penuh dengan Barakahnya. Bulan Ramadhan diberikan pelbagai nama jolokan. Bulan Rahmat, Bulan Maghfirah, Bulan Tarbiyah, Bulan Mujahadah, Bulan al-Quran dan berbagai lagi. Dalam Ramadhan juga terjadinya peristiwa agung dalam sejarah umat Islam yakni penurunan al-Quran Kareem dari Allah melalui perantaraan malaikat Jibrail as kepada Rasulullah S.A.W. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat ke 185 yang bermaksud:

“Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.”

FirmanNya lagi dalam ayat pertama surah al-Qadar :

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar. 

Dalam surah al-Dukhan pula ayat ke 3 pula Allah s.w.t telah berfirman :

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).

Walaupun umat Islam di Malaysia secara tradisinya menyambut peristiwa Nuzul Al-Quran pada 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat yang lebih tepat tentang turunnya al-Quran ialah pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan bersamaan 13 Ogos 610 M. Ini disebabkan pendapat / khilaf ulamak yang mengatakan berlakunya pada 17 Ramdhan adalah berpandu pada ayat ke 41 dari Surah Al-Anfaal adalah difokuskan kepada perisytiwa perang Badar bukannya tentang penurunan al-Quran.

Firman Allah dalam ayat ke 41 surah al-Anfal itu, maksudnya : 

“…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari Furqan,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin dan kafirin)…” 

‘Nuzul’ merupakan perkataan Arab yang memberi makna turun atau berpindah, iaitu berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain. ‘Al-Quran’ pula bermaksud bacaan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat, kisah syurga dan neraka, kisah para2 Nabi dan Rasul dan sebagainya.

Al-Quran itu adalah mukjizat yang masih kekal hingga ke zaman ini. Allah memuliakan akan Nabi Muhammad S.A.W. hingga mukjizatnya yang dibawa oleh Baginda S.A.W masih utuh hingga ke saat ini. Zaman yang penuh dengan segala cabaran, fitnah, propaganda2 yang ingin menyesatkan umat Islam itu sendiri.

Jadi perbanyakkanlah membaca al-Quran pada bulan yg penuh Rahmat ini. Cuba menghayati intipati dan makna yang diceritakan didalamnya. Moga dengan banyaknya kita membaca, mendekatkan diri, memahami apa yang terkandung di dalam al-Quran akan membuatkan hati kita mudah lentur, penuh keinsafan, terdidik dalam menghayati hidup sebagai hamba Allah.

Nuzul al-Quran yang akan tiba nanti pada 17 Ramadhan 1433 bersamaan 6hb Ogos 2012 (Isnin).

Rujukan: http://masterismi.wordpress.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...