Ukhwah Islamiyyah

Ahad, 28 November 2010

Maher Zain dan lagu nasyid kita

سم الله الرحمن الرحيم

Penyanyi nasyid perlu tampil dengan imej lebih segar, kontemporari

Maher Zain Mustapha, dilahirkan di Beirut, ibu negara Lebanon pada tahun 1982. Dia memang berdarah Arab tetapi dibesarkan dan mendapat pendidikan di di Stockholm, Sweden. Album pertamanya Thank You Allah memuatkan 13 lagu dengan dua lagu bonus mula pasarkan pada 1 November 2009.

Keluarganya berhijrah ke Sweden ketika Maher berumur lapan tahun. Pada usia lapan tahun, Maher sudah boleh bermain alat muzik iaitu keyboard. Kini Maher adalah lelaki berkelulusan Sarjana Muda Kejuruteraan Angkasa. Kariernya dalam muzik bermula apabila dia bekerja di studio muzik RedOne, milik seorang penerbit berketurunan Maghribi tetapi sudah lama menetap di Sweden. Daripada RedOne, Maher berpindah ke New York. Tetapi tidak lama. Dia kembali ke Sweden untuk sementara waktu dan dari sini bermulalah satu kesedaran dan jati diri agama bermula secara serius dalam hidupnya. Pada Januari 2009, Maher Zain mula bekerja menyiapkan album dan kemudian menandatangani dengan Awakening Records.

Maher menjelajah ke Timur Tengah dan lima bandar utama di Amerika Syarikat dengan pertubuhan Islamic Relied dan ini seterusnya membawa dia ke Malaysia. Album pertamanya Thank You Allah menduduki tangga pertama dalam carta Amazon World Music dan tempat kesembilan bagi carta kategori lagu-lagu R&B.

Klip videonya The Chonsen One yang bercerita mengenai kehidupan dan ajaran Nabi Muhammad SAW di buat di Los Angeles.

Sebenarnya agak menarik kalau dikaji mengenai kemunculan Maher Zain dalam arena muzik. Dia mengembangkan muzik yang berlandaskan ketuhanan, kerohanian dan kedamaian dengan imej Islam tidak menerusi negara-negara Arab, terutama di tempat kelahirannya. Dia mencipta, menerbitkan dan merakamkan lagu-lagu yang memuji kebesaran Allah itu di negara yang majoriti penduduknya bukan Islam iaitu Sweden. Negara Scandinavia ini memang terkenal menghasilkan produk kumpulan pop, heavy metal dan rock. Kumpulan Abba, Roxette, Ace To Base, Brigit Nilssona adalah penyanyi atau kumpulan muzik terkenal yang berasal dari Sweden.

Maher Zain memang sudah tiba dan mengadakan persembahan di Kuala Lumpur sebulan yang lalu. Dan penyanyi itu dikatakan mahu kembali ke Malaysia tahun depan. Ketika di Malaysia, pengeluar kereta nasional Proton, bersetuju tampil menjadi penaja. Kereta Proton menjadi kenderaan rasmi Maher Zain sepanjang berada di Malaysia. Penajaan itu dikatakan menimbul rasa cemburu terhadap penyanyi dan beberapa kumpulan nasyid tempatan.

Memang agak malang bagi penyanyi nasyid kita. Sudahlah susah mendapat tempat untuk lagu-lagu mereka disiarkan oleh radio tempatan, ada syarikat korporat pula lebih berminat menaja penyanyi luar. Tapi konsep dan pendekatan serta corak persembahan untuk lagu-lagu bercorak ketuhanan dan kerohanian juga sepatutnya berubah, sesuai dengan peredaran zaman. Lihatlah Maher Zain tatkala menyanyikan lagu Insha Allah, Thank You Allah dan Baraka Allahu Lakuma.

Penampilannya ketika membuat persembahan, ternyata berbeza dengan kebanyakan penyanyi nasyid sekarang. Bukanlah hendak merendah imej nasyid, tetapi gaya penampilan dan corak persembahan perlu menepati selera pendengar dan peminat masa kini. Bagi lagu nasyid - kadang-kadang, bukan soal lagu yang mereka nyanyikan. Imej dan cara pembawaan penting. Kalau kumpulan Rabbani, Raihan dan Hijjaz tampil dengan gaya bersongkok dan baju Melayu, kenapa kumpulan berikutnya harus mengikut gaya yang sama. Sepatutnya, anak muda atau kumpulan nasyid yang muncul selepas ketiga-tiga kumpulan itu mungkin boleh tampil dengan imej yang lebih kasual. Tidak semestinya berkopiah atau bersongkok.

Maher Zain berjaya ke seluruh pelusok dunia dengan memakai topi Beretta, berseluar jeans dan berjaket kulit saja. Walaupun jati diri Arabnya tebal dan pegangan Islamnya kuat, tetapi tidaklah pula tampil dengan memakai igal, jubah atau pakaian tradisional lelaki Arab.

Mendengar suara Ramli Sarip menyanyikan lagu Seruan ketika membuat persembahan di Dewan Filharmonik Petronas (DFP), KLCC memang cukup menakjubkan. Lagu dalam muzik rock, Seruan adalah cerita mengenai laungan azan Subuh yang mengajak umatnya mengerjakan solat Subuh ketika sedang lena diulit mimpi. Ia bukan sekadar itu. Tapi suara atau seruan azan itu sendiri sudah membuatkan menggigil ketakutan dan tertanya-tanya apakah kita sudah menunaikan tanggungjawab kepada-Nya? Tapi Ramli tetap dengan gaya seorang rock!

Oleh itu, lagu-lagu daripada genre nasyid perlu diberikan nafas baru. Vokalis Rabbani, Allahyarham Mohd Asri Ibrahim sudah mula merintis pembaharuan lagu-lagu nasyid dengan menyuntik muzik yang lebih kontemporari, padat dan catchy. Mohd Asri sudah mula membawa nasyid melangkau jauh ke hadapan, walaupun dikritik kerana mencemarkan imej dan keaslian muzik nasyid. Tapi lagu Intifada dan Pergi Tak Kembali sering berkumandang di radio dan mudah diterima kerana corak muzik seperti itulah yang ditunggu-tunggu oleh anak muda.

Antara Maher Zain, Rabbani, Raihan, Hijaz, malahan Ramli Sarip tetap ada persamaan iaitu mesej yang dibawa menerusi lagu nyanyiannya. Apa yang membezakan ialah pendekatan dan cara penampilan. Itulah yang perlu difikirkan oleh mana-mana penyanyi dan kumpulan nasyid sekarang.

Maher Zain ~ cover album ~

AlwaysBeThere.mp3

YaNabiSalamAlayka.mp3

Inshallah.mp3

PalestineWillBeFree.mp3

ThankYouAllah.mp3

AllahAllahKiyaKaroFtIrfanMakki.mp3

TheChosenOne.mp3

BarakaAllahLakuma.mp3

ForTheRestOfMyLife.mp3

HoldMyHand.mp3

Awaken.mp3

SubhanaAllah.mp3

OpenYourEyes.mp3

YaNabi.mp3

ThankYouAllahAcousticVersion.mp3

Rujukan : Zainuri Misfar [zainuri@bharian.com.my] di BHarian 15/11/2010 dan ziddu.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...