Ukhwah Islamiyyah

Ahad, 4 November 2012

Kerajaan Turki Uthmaniah & Kesultanan Melayu Melaka
























Kesultanan Melayu Melaka bermula pada tahun 1400 dan berakhir pada tahun 1511 memerintah selama 110 tahun. Parameswara yang membuka Melaka memeluk Islam lalu memakai gelaran Sultan Iskandar Shah. Anaknya Sri Maharaja menukar namanya Sultan Muhamad Shah dan seterusnya Sultan Abu Syahid, Muzafar Shah, Sultan Mansor Shah, Sultan Alauddin Riayat Shah dan Sultan Mahmud Shah.

Ketika itu sudah wujud hubungan baik antara Melaka dengan Turki malah Kerajaan Melayu Melaka bernaung di bawah Khalifah Uthmaniyah. Kerana itu nama-nama Sultan Melaka dipengaruhi nama-nama sultan Uthmaniyah. Malah tulisan jawi juga dipengaruhi tulisan Uthmaniyah.

Apabila Sultan Muhamad al Fateh berjaya menakluk Kota Konstantinopel pada tahun 1453 maka Sultan Muzaffar Shah (1446-1458) telah menyuruh imam-imam di masjid mendoakan kejayaan Sultan Muhamad al Fateh dalam khutbah Jumaat. Kemudian baginda juga mengistiharkan Agama Islam adalah agama rasmi Melaka.

Hubungan baik itu terputus setelah Melaka ditakluk Portugis, Belanda dan Inggeris yang bermula tahun 1511 hingga 1957 atau 446 tahun.

Alhamdulillah sekarang hubungan baik itu sudah terjalin semula….

oleh: ABDUL LATIP TALIB

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...