Ukhwah Islamiyyah

Jumaat, 3 September 2010

Lailatul Qadar Kemuncak Pesta Ibadah

سم الله الرحمن الرحيم

Fasa ke3 Ramadhan Pembebasan dari Api Neraka

Alhamdulillah, kita telah memasuki fasa terakhir dalam bulan Ramadhan iaitu pembebasan dari api Neraka iaitu disepuluh terakhir. Apa yang kita sangat harapkan bertemu malam Lailatul Qadar iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Apabila kita masuk saja fasa terakhir dalam bulan Ramadhan iaitu pembebasan dari api Neraka iaitu disepuluh terakhir. Apa yang kita sangat harapkan bertemu malam Lailatul Qadar iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Di fasa ini kita di tuntut menggandakan amal ibadah, bertahajjud, berikhtikaf di masjid, membaca al-Qur'an, zikrullah, berdo'a, bermunajat dan memohon keampunan kepada Allah s.w.t dari segala dosa dan kesalahan dan memohon untuk di bebaskan dari siksaan api Neraka!

Teruskanlah ibadah dengan bersungguh-sungguh, kurangkan berbicara dan sembang-sembang kosong, tinggalkan rutin harian seperti menonton t.v dan sebagainya, ikutilah amalan Nabi s.a.w yang merasa terlalu sibuk lebih dari masa-masa sebelumnya kerana fasa terakhir ini amat penting iaitu mendapat pembebasan dari siksaan api Neraka. Nabi s.a.w. masa 10 malam terakhir mengikat kain sarung baginda (tidak mendekati isteri-ister baginda) .Kita amat berharap belas kasihan Allah s.w.t. semoga Allah memberi pembebasan dan menyelamatkan kita dari siksaan api Neraka. Malaikat Jibril mengatakan celaka pada mereka yang berakhir Ramadhan tetapi namanya masih tercatat sebagai ahli Neraka.

Allah s.w.t. Maha Mendengar atas rintihan hamba-hamba-Nya yang mengaku atas dosa dan kesalahannya meminta rahmat dan rahim Allah s.w.t. dimalam yang penuh sahdu hingga menitiskan air mata penyesalan.

Alangkah bahagianya hidup kita apabila Allah s.w.t. mengampunkan segala dosa-dosa kita dan diredhai-Nya dan dipilih untuk memasuki Syurga-Nya seluas langit dan bumi.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Barangsiapa yang memohon Syurga kepada Allah sebanyak tiga kali, maka Syurga itu berkata :'Ya Allah masukkanlah ia ke Syurga!' Dan barangsiapa yang memohon diselamatkan dari Neraka sebanyak tiga kali, maka Neraka itu berkata: 'Ya Allah! Selamatkanlah ia dari Neraka," (Hadis Riwayat Tirmizi)

Sahabat yang dimuliakan,

Malam Lailatul-Qadar sunat dicari, kerana malam ini merupakan suatu malam yang diberkati serta mempunyai kelebihan dan diperkenankan do'a oleh Allah s.w.t. Malam Lailatul-Qadar adalah sebaik-baik malam mengatasi semua malam termasuk malam Jumaat. Allah s.w.t. berfirman dalam Surah Al-Qadr 97 Ayat 3.

Maksudnya:

" Malam Lailatul - Qadar lebih baik daripada seribu bulan"

Ertinya menghidupkan malam Lailatul-Qadar dengan mengerjakan ibadah adalah lebih baik daripada beribadah pada seribu bulan yang tidak ada Lailatul-Qadar seperti sabda Nabi s.a.w.maksudnya :

" Sesiapa menghidupkan malam Lailatul-Qadar kerana beriman serta mencari pahala yang dijanjikan akan mendapat pengampunan daripada dosa-dosa yang telah lalu "

Diriwayatkan daripada Saiyidatina Aisyah r.a bahawa Rasulullah s.a.w. apabila tiba 10 hari terakhir bulan Ramadhan, baginda menghidupkan malam-malamnya dengan membangunkan isi rumah dan menjauhi daripada isteri-isterinya.

Imam Ahmad dan Muslim meriwayatkan maksudnya :

"Rasulullah s.a.w. berusaha sedaya upaya dalam malam-malam sepuluh
akhir Ramadhan melebihi usahanya daripada malam-malam lain. "

Malam Lailatul-Qadar berlaku pada 10 akhir daripada malam ganjil bulan Ramadhan. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya :

" Carilah malam Lailatul-Qadar pada sepuluh akhir bulan Ramadhan dalam malam ganjil. "

Pendapat yang terkuat mengikut para ulama' bahawa malam Lailatul Qadar terkena pada malam 27 Ramadhan. Menurut Abu Ka'ab katanya, "Demi Allah sesungguhnya ibn Mas'ud telah meyakinkan bahawa malam Lailatul-Qadar jatuh dalam bulan Ramadhan manakala Lailatul-Qadar pula terjatuh pada malam 27, akan tetapi dia enggan memberitahu kepada kami (malam yang tepat) kerana bimbangkan kamu tidak lagi berusaha mencarinya."

Daripada Riwayat Mu'awiyah maksudnya :

"Bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda dalam malam lailatul-qadar
iaitu malam ke-27."

Riwayat ini disokong oleh pendapat Ibn Abbas yang mengatakan bahawa surah Al-Qadr mempunyai 30 perkataan. Perkataan yang ke-27 bagi surah itu terjatuh kepada dhamir(hia) yang kembalinya kepada Lailatul-Qadar.

Imam Ahmad telah meriwayatkan sebuah Hadis daripada Ibn Umar r.a yang berbunyi maksudnya :" Sesiapa yang mencari Lailatul-Qadar , dia hendaklah mencarinya pada malam yang ke-27, carilah kamu malam Lailatul-Qadar pada malam yang ke-27. "

Aisyah r.a. bertanya kepada Rasulullah, katanya, "Ya Rasulullah s.a.w. andainya aku mendapati malam Lailatul-Qadar, apakah doa yang patut aku bacakan? Rasulullah s.a.w. berdoa dengan do'a:

" Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, oleh itu berilah keampunan-Mu untukku. "

"Ya Allah, aku memohon daripada-Mu keredhaan-Mu dan Syurga, dan aku memohon perlindungan-Mu dan dari azab api Neraka."

Sahabat,

Walaupun malam Lailatul Qadar ada riwayat menyatakan 27 Ramadhan tetapi seelok-eloknya kita isi kesemua malam terakhir (10 malam) dengan amal ibadah dan beriktikaf di masjid kerana ganjaran Ramadhan adalah cukup besar berbanding bulan-bulan yang lain. Nabi sendiri menghidupkan 10 malam terakhir dengan berikhtikaf di masjid, beribadah, solat, zikir dan baca al-Qur'an dengan penuh kesungguhan. Mintalah ampun dengan penuh khusyuk dan tawaduk kepada Allah supaya kita dibebaskan dari siksaan api Neraka.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...