Ukhwah Islamiyyah

Ahad, 8 Ogos 2010

Kepuasan yang tak pernah memuaskan.

سم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, yang membuktikan kemurahan-Nya dengan memberikan kenikmatan yang melimpah-limpah kepada sesiapa sahaja tak kira warna kulit, agama dan keturunan. Dan dengan sifat penyayang-Nya Dia menjanjikan ganjaran syurga bagi seorang mukmin yang sebenarnya.

Apakah yang membuatkan kita merasa puas di dunia ini? Ia mungkin subjektif. Mari kita lihat sedikit sebanyak perincian yang sempat saya terfikir. Ada orang puas menikah satu dan ada yang tak puas walaupun dah menikah empat. Ada orang puas gaji 3000 ringgit sebulan dan sebaliknya ada yang tidak kenyang-kenyang dengan RM 10 000 sebulan. Ada yang puas dengan result 5A daripada 10 subjek dan ada juga yang tak puas hati sekalipun sudah dapat 11A. Itu contoh subjektif yang saya maksudkan.

Benarkah kita tidak mungkin dapat merasakan kepuasan yang sejati? Tidak pernah dan tidak mungkin di dunia ini. Seorang penzina melakukan zina dengan harapan dapat memuaskan keinginan nafsu, namun setelah ia berakhir, adakah dia berhenti berzina kerana merasa sudah puas? Seorang penggemar permainan komputer akan sentiasa bermain game, kadang-kadang beli screen komputer besar-besar. Untuk apa? Untuk kepuasan…Namun, adakah itu memuaskan dia dalam ertikata dia sudah selesa dan tidak perlu lagi main permainan komputer? TIdak! Bahkan dia menjadi semakin tidak puas.

Mari kita lihat lagi fenomena dalam kehidupan kita. Tatkala kita memiliki sebiji kereta mercedes sekalipun, adakah itu memuaskan kita? belum. Bahkan banyak lagi kepuasan-kepuasan yang ingin kita cari dalam kehidupan yang tidak pernah-pernah memuaskan kita. Untuk apa kita buat ini? untuk kepuasan…Untuk apa kita buat itu? Untuk kepuasan….untuk kepuasan dan untuk kepuasan.

Persoalan saya ialah, tatkala kita mati nanti, adakah kita sudah merasa puas dengan kehidupan di dunia ini? dengan umur kita? hatta dengan ibadat-ibadat yang kita lakukan? Hebatnya Allah yang menciptakan rasa puas ini dan hanya memberikan kita sedikit kepuasan di dunia sedangkan di akhirat Dia menjanjikan satu kepuasan yang hakiki, yang tidak ada akhirnya….

Hakikatnya, Kita tidak mungkin dapat menghitung nikmat Allah yang diberikan kepada kita. Dalam keghairahan kita mengejar kepuasan dunia dan merasa tidak cukup dengan apa yang ada, Allah telah berfirman bahawa nikmat yang diberikan kepada kita tak terhitung banyaknya:

nikmat tak terhitung

Pun begitu kita masih lagi tak pernah merasa puas kerana memang Allah ingin menguji kita. Dalam limpahan nikmat yang diberikan pun kita masih belum terbuka mata dan jiwa untuk terus bersyukur. Belum terbuka hati untuk bertaubat dan berterima kasih. Jika ini keadaannya, adakah layak bagi kita untuk mengeluh? Mengatakan bahawa Allah tidak adil kerana tidak memberikan apa yang kita nak? Sedangkan kita hidup di dunia dan dapat bernafas sendiri pun suatu nikmat yang sangat tak terhitung. Kita dapat mendengar, berkata-kata dan melihat itupun tak mungkin dapat kita bayar dengan apa-apa jua.

Namun, masih kita mendustakan nikmat-nikmat-Nya dengan berlaku tidak adil kepada-Nya, menyalahgunakan nikmat dan tidak bersyukur. Kerana inilah kita dipersoalkan:

Ar-Rahman

Oleh itu saya menyeru kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat untuk kita sentiasa sedar dengan keadaan dan hakikat ini. Allah telah berjanji bahawa nikmat akan ditambah jika kita bersyukur. Jika pun tidak ditambah, sesungguhnya nikmat yang sedang kita nikmati sekarang juga tak ternilai dengan apa-apa sekalipun. Ingatlah firman Allah:

Tambah nikmat

Maka kepuasan apakah yang kita kejar? Kehidupan manakah yang lebih kita idam-idamkan?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...