Ukhwah Islamiyyah

Selasa, 11 Mei 2010

Ujian yang sering tidak disedari

سم الله الرحمن الرحيم


Sebenarnya, kesenangan & kemewahan hidup banyak melalaikan manusia. Memang indah hidup dalam kesenangan, tetapi kesenangan itulah ujian yang sering kita tidak sedar. Ramai orang boleh melalui ujian kesusahan dengan baik kerana mereka sedar akan ujian tersebut, tetapi ramai pula yang kecundang dengan ujian kemewahan kerana mereka sendiri tidak sedar bahawa mereka sedang diuji.

Itulah salah satu cara Allah melihat sejauh mana kita bersyukur, sejauh mana kita menggunakan harta kita pada perkara yang sepatutnya, serta sejauh manakah kita bersedekah & menginfaqkan harta pada jalanNya. Para sahabat dahulu berlumba-lumba menginfaqkan harta pada jalanNya, semata-mata inginkan redhaNya. Mereka takut dengan kemewahan itu akan menyebabkan mereka leka dengan dunia.

Tetapi realiti kita hari ini, berlumba-lumba mengumpul harta sebanyak mungkin. Sedangkan semua itu hanyalah sementara. Akhirnya bila mati, harta yang bertimbun itu tidak sedikit pun mampu menolong kita di akhirat sana. Bahkan menjadi beban buat kita di mizan Allah kelak. Nauzubillah…

Tidak rugi kita bersusah di dunia untuk mendapatkan nikmat hakiki yang kekal selama-lamanya di akhirat kelak. Sesungguhnya bersama setiap kesusahan, ada kesenangan. Wallahu a’alam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...