Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 22 Mei 2010

Selamat Hari Lahir Hafiz..

سم الله الرحمن الرحيم

Tarikh 22 Mei datang lagi menandakan setahun lagi usiaku bertambah ke 28 tahun..Tua sudah..hehehe.. Alhamdulillah syukur kepada Maha Pencipta masih memanjangkan usia diri yang hina ini dengan kesihatan dan kesejahteraan hidup. Semoga dengan usia yang dipinjamkan ini, akan terus berbakti dan menambah saham ke alam abadi nanti.

Tibanya ulangtahun kelahiran ini, menyuntik rasa keinsafan dalam sanubari ini dan tertanya-tanya apakah yang aku sudah lakukan sepanjang usia ini ? Ada berapa tahun lagi berbaki sebelum gugurnya daun yang tertulis namaku ?

Rasulullah bersabda Hadith Riwayat Tarmizi ” ada 4 perkara yang akan ditanya oleh Allah di Hari Akhirat ialah tentang Masa, Harta, Diri dan Usia”
Masa - Kemana kamu gunakan masa yang diberikan sepanjang kamu hidup ?
Harta - Kemana wang kamu belanjakan di dunia ini ?
Diri - Bagaimana kamu urus diri kamu sepanjang hidup ini ?
Usia – Apakah yang kamu lakukan semasa hidup didunia ini ?
Umur semakin pendek, bukan semakin bertambah panjang


Pertambahan umur, memang menggembirakan. Tetapi manusia perlu sentiasa beringat bahawa, pertambahan umur adalah petanda bahawa umur kita semakin pendek. Waktu kita semakin singkat. Berakhirnya semalam tidak akan dapat dikejar. Saya mengingatkan diri saya dengan satu ayat Al-Quran.“Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian, dan di akhirat kelaklah akan disempurnakan segala balasan. Barangsiapa yang diselamatkan dari api neraka, dan dimasukkan pula ke dalam syurga, maka sesungguhnya dia telah berjaya. Tiadalah dunia ini melainkan kesenangan yang menipu daya”

Surah Ali-Imran ayat 185.

Ingatlah wahai diri saya bahawa mati itu pasti untuk kita. Ketahuilah akhirat itu juga tempat kita hendak kembali. Hanya yang diselamatkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga yang dinamakan berjaya. Ketahuilah bahawa dunia ini hanya tipuan semata-mata, dan perlulah kita yang mempergunakannya, bukan dunia mempergunakan kita.

Semoga Allah redha dengan usia saya.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat, teman-teman yang menghantar SMS ucapan sejahtera buatku. Semoga diberkati oleh Allah.

Selamat Hari Lahir ke-28 buat diriku Muhamad Hafiz bin Mohamad Zainudin

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...