Ukhwah Islamiyyah

Khamis, 13 Mei 2010

MOGA TIDAK ALPA

سم الله الرحمن الرحيم


Kesibukan duniawi inilah yang sering saya fikirkan. Sampai bila manusia akan berlari-larian untuk mengejar apa yang ada di duniawi sampai lupa apa yang diperintahkan Allah. Kadang-kadang masa kita untuk lakukan kerja duniawi adalah lebih lama berbanding masa yang kita luangkan untuk menghadap dan berbicara dengan Yang Maha Esa ketika solat. Sebab apa? Sebab kita bekerja kita akan nampak hasilnya hujung bulan tapi masa untuk akhirat kita tidak nampak hasilnya di depan mata.

Itulah manusia…jika hasil yang nampak jelas dan nyata, maka semuanya akan lari untuk mengejar hasilnya tapi yang tak nampak hasilnya secara nyata, maka semuanya diambil ringan. Ermmm..kalaulah Allah kasi pahala dan ganjaran kebaikan dalam bentuk yang kita boleh lihat..aku yakin pasti semuanya berebut!

Jujurnya, kadang-kadang aku alpa dengan suruhan-Nya. Bekerja setengah mati tapi terasa jiwa kosong. Untuk mencapai kebahagiaan duniawi, ukhrawi lagi harus dititikberatkan..
Oleh itu, marilah kita mengisi jiwa kita yang kosong ini dengan solat, zikir dan pembacaan Al-Quran kerana ia adalah nikmat dan rahmat Allah untuk manusia. Seni, hiburan, lagu dan sukan juga adalah nikmat Allah kepada kita. Jiwa yang kosong perlu pengisian yang seimbang dan seiring dengan peredaran zaman. Kita semua hidup mencari kesempurnaan yang mana kematian ialah salah satu dari proses akhir kesempurnaan yang dicari oleh Hamba Allah.

Janganlah kita mengawal hati nurani kita dengan paksa, tetapi biarlah ia berkembang dengan bebas dan didiklah ia dengan ajaran Rasulullah SAW dan semoga kita mendapat keredhaan Allah SWT. Jika kita fikir kita tidak perlu pada hiburan dunia kerana kita berpurdah dan berserban, fikirlah, bukan semua orang dianugerahkan Allah jiwa mencintai Islam seperti kita. Ada yang mahu mencintai Islam tetapi Islam terlalu menegah sehingga menonton JomHeboh pun haram lalu mereka pendamkan jiwa yang kosong dan berpura-pura tidak mengapa,tetapi bila ada peluang, hati nurani mereka terus buka dan hadiri JomHeboh. Cara konservatif Islam mengawal seperti ini perlulah diberi perhatian. Banyakkan pengisian jiwa umat bukan mengawal jiwa umat.

Sekian. Terima Kasih dan saya mohon maaf jika ada mengguris mana-mana pihak.Sesungguhnya semoga Allah berkati kita.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...