Ukhwah Islamiyyah

Khamis, 19 Disember 2013

Sikap Kritis Pada Zaman Kritikal @ Zaman Fitnah

Apakah definisi pemikiran kritis?
Apakah ciri-cirinya? dan Bagaimanakah sikap seorang pemikir yang kritis?


























Dalam zaman teknologi maklumat yang sungguh canggih ini, keadaan menjadi bertambah kritikal dengan maklumat yang bersimpang-siur kesahihannya serta komunikasi yang tebal dengan salah faham. Lantas, keadaan yang begitu kritikal ini memerlukan sikap yang kritis dalam berhadapannya dengannya secara bijak. Apa yang dilihat dan didengar tidak boleh diambil sekadar selayang pandang, tetapi ia harus disusuli dengan sikap yang kritis untuk meneliti kebenarannya.

Dalam zaman seperti ini, persepsi terhadap sesuatu itu akan memberanak menjadi persepsi yang tebal jika dibiarkan berlarutan untuk terus bersambung-sambung dengan persepsi yang lain tanpa disusuli dengan usaha untuk mengkaji bagi mendapatkan kepastian. Lagipun persepsi yang timbul tidak semestinya menggambarkan realiti yang terjadi.

Sebagai contoh, komunikasi melalui SMS, laman sosial dan seumpamanya tidak boleh terlalu dikecewakan akan salah faham yang bakal wujud kerana teknologi sedemikian tidak dapat memberikan gambaran yang jelas terhadap sesuatu mesej yang hendak disampaikan. Sedangkan untuk sesebuah komunikasi antara manusia itu wujud adalah dengan mengisi beberapa keperluan seperti pemilihan perkataan yang sesuai, intonasi (nada suara), riak wajah dan tempat yang sewajarnya.

Akhir sekali, dalam kesedaran kita semua bahawa zaman ini adalah zaman fitnah, maka zaman ini harus dihadapi dengan sikap yang kritis dan lebih berusaha untuk mengkaji. Jika zaman fitnah yang kita dakwakan ini dihadapi seperti ia sebuah zaman yang penuh kebenaran, maka kehidupan kita akan cenderung untuk berjalan di atas jalan-jalan fitnah yang disangka sebagai suatu kebenaran yang penuh kepastian. Semoga kita semua mempersiapkan diri dengan sikap kritis dalam mendepani cabaran zaman.

Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...