Ukhwah Islamiyyah

Isnin, 16 Julai 2012

Menanti Kedatangan Ramadan

بسم الله الرحمن الرحيم


Usamah B. Zaid pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai Rasulullah, aku tidak pernah melihat engkau berpuasa pada suatu bulan sebagaimana engkau berpuasa pada bulan Sya’ban?” Rasulullah SAW menjawab :

 ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ 

“Sya’ban adalah bulan yang terletak di antara Rejab dan Ramadhan yang sering dilupakan oleh manusia. Ia adalah bulan yang di dalamnya amal-amal perbuatan akan diangkat ke sisi Tuhan semesta alam. Maka aku lebih suka apabila amalku diangkat dalam keadaan aku sedang berpuasa.” (Hadis Riwayat Ahmad, 85/36, no. 21753. An-Nasaa’i, 8/59, no. 2317. Dinilai hasan oleh al-Albani dan Syu’aib al-Arnauth)

Sementara masih menghela nafas, pohon memaafkan segala salah silap. Saya bukan hamba sempurna, malah tiada seorang antara kita pun yang begitu sempurna daripada dicela dosa. Sesungguhnya saya bukan manusia yang paling baik, apatah lagi mulia, maka tegurlah saya jika setiap perilaku dan patah kata ke arah kemungkaran. Sungguh pertalian persaudaraan sangat berkat dipelihara, amat saya mahu jauhkan permusuhan dan pertelingkahan. Semoga kita dapat saling memperbaiki dan bersangka baik sesama umat. InsyaAllah, semoga dipermudahkan pertemuan kita di Jannah. Wallahulam.

Dan Ramadhan, kami menanti kedatanganmu dengan penuh kenikmatan.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...