Ukhwah Islamiyyah

Rabu, 16 November 2011

Kisah Si Ibu Merebus Batu

سم الله الرحمن الرحيم



Alhamdulillah kerna kita diberi kesempatan lagi untuk menghuni muka bumi ini dengan penuh keimanan, dengan kesungguhan demi menegakkan iman, ilmu dan amal untuk bekalan perjalanan menuju negara abadi.

Tadi di Masjid Nahdhah Al-Islam Seksyen 18 Shah Alam dimana aku menjadi ahli kariahnya ada Kuliah Agama Mingguan setiap Selasa yang dipimpin oleh Y.M.Ustaz Uda Kassim. Pada malam ini, Ustaz telah huraikan ayat ke 6 Surah Fatihah dan semua aspek akan kepentingan ayat ini dan segala cerita2 yang sangkut paut dengan ayat ini.

Di antaranya yang aku selalu catit apabila ada kuliah atau ceramah agama di Masjid Nahdhah yang di rahmati Allah SWT adalah seperti cerita seorang ibu yang terpaksa merebus batu di dalam periuknya agar anak-anaknya memikirkan yang ibu mereka sedang memasak sesuatu makanan untuk mereka dan hanya perlu sabar dan tunggu masakan itu siap. Seperti ceritanya, Saidina Umar ra adalah seorang Khalifah yang terunggul seperti juga sahabat-sahabatnya yang lain seperti Saidina Abu Bakar As-Sidiq ra, Saidina Uthman Affan ra dan Saidina Ali kja.

Saidina Umar ra sedang membuat rondaan malamnya di sekililing kota dan agak hairannya mengapa si ibu ini sedang merebus batu dalam periuknya? Adakah batu itu boleh dimakan?Apabila bertanya pada si ibu itu maka barulah Saidina Umar ra ketahui yang ibu itu hidup dalam kemiskinan dan tiada duit untuk membeli makanan untuk anak-anaknya yang ramai dan memerlukan itu! Maka, Saidina Umar ra amat sedih dan dukacita kerana dia sebagai Khalifah tidak prihatin akan nasib rakyatnya yang hidup miskin wal hal ramai rakyat di negara itu ada yang hidup mewah dan makanan sentiasa ada untuk dimakan dan diminum.

Dengan spontan Saidina Umar ra terus ke Baitulmal dan mohon diberi makanan seperti gandum untuk si ibu ini dengan segera. Saidina Umar ra sendiri ingin memikul guni gandum itu dan tidak membenarkan pegawainya untuk berbuat demikian kerana itu adalah tanggung jawabnya sendiri yang beliau rasa perlu penglibatan dan komitmennya. Sampai ke rumah ibu itu, Saidina Umar ra pun bantu memasak dan menyediakan makanan dari gandum itu mungkin dibuat roti2 dan apabila siap, Saidina Umar ra mengajak anak-anak si ibu itu untuk makan dan kenyangkan perut2 lapar mereka.

Ini adalah suatu pengajaran pada kita semua terutama sebagai pemimpin-pemimpin atau Ahli Parlimen atau ADUN dimana kita perlu prihatin akan nasib rakyat2 kita supaya mereka mendapat jagaan, layanan dan kasih sayang dari kita setiap masa supaya tiada suara keluarga yang hidup kelaparan, tiada rumah tempat tinggal dan tiada pertolongan untuk mereka yang miskin, sengsara dan yang daif atau perlu bantuan segera.

Al-Quran dan Hadis2 Nabi Muhammad saw adalah rujukan yang terbaik pada Umat Islam keseluruhannya dan kita perlu yakin akan kebenaran Al-Quran dan Hadis2 yang banyak mengajar kita cara kehidupan yang terbaik dan mulia seperti Rasullullah saw buktikan dengan cara kepimpinannya serta cara hidup Baginda saw yang penuh kesederhanaan hingga kadang2 sangat menyedihkan dimana Rasullullah saw lebih suka melihat umatnya bahagia dan dibelai dari apa yang Baginda saw ada kerana itulah Rasullullah saw, hamba Allah SWT yang terpuji dan disayangi oleh Allah SWT sepenuh2nya.

Khalifah-khalifah Islam seperti Saidina Abu Bakar ra, Saidina Umar ra, Saidina Uthman ra dan Saidina Ali kja semua mendapat didikan, tunjuk ajar dari Nabi Muhammad saw dan dengan “coach” dan hidup berjemaah mereka setiap masa dengan Nabi Muhammad saw mereka juga mewarisi sifat2 dan budi pekerti mulia seperti Rasullulah saw. Alhamdulillah.

Dalam era 1432 hijrah ini dan seterusnya, semoga Umat Islam akan menjiwai budi pekerti dan “leadership qualities” seperti Saidina Umar ra dan Rakyat jelata mendapat hidup penuh kasih sayang, dijagai, dibantu dan dipupuk dengan nilai2 murni serta sentiasa bekerja keras serta berdoa pada Allah SWT untuk mendapat taufik dan hidayah daripada Allah SWT. InshaAllah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...