Ukhwah Islamiyyah

Khamis, 10 Mac 2011

Monolog Seorang Hamba

سم الله الرحمن الرحيم

JIWA KACAU…..

Salam,
Pagi Jumaat yang indah, bersama tenangnya angin yang bertiup. Memang pagi Jumaat, pagi yang selalu indah dan tidak pernah mengecewakan. Seakan-akan ada sakinah yang turun bersama dengan rahmat yang di pagi Jumaat sehingga menjelang waktu matahari berada tepat di tengah-tengah ruang angkasa, masuklah waktu zohor dan solat Jumaat dilakukan secara berjemaah di surau-surau kecil di ceruk desa, sehinggalah ke masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, jalan Duta. Dari barat sehingga ke Timur, Perlis hingga ke Sabah dan Sarawak, Jumaat dilaksanakan.

Tidak tahu..

Sebenarnya saya tidak tahu, nak tulis apa. Sekadar omelan dan bebelan kecil yang terus menerjah seluruh ruang rasa saya terjemahkan analoginya seperti kawalan sistem oleh anggota badan tertentu semasa proses rangsangan yang diterima oleh neuron dan diterjemahkan oleh minda sedar manusia. Setidak-tidaknya, bukanlah tulisan picisan yang tidak nilai ilmiahnya. Bagi seorang yang mencintai dan tahu apa itu penulisan, tulisan picisan yang tidak ada nilai ilmiahnya, adalah satu penderhakaan terhadap penulisan dan terhadap nilai dan kedudukan ilmu itu sendiri..

Sebelum-sebelum ini pun, saya banyak menyentuh tentang kehidupan dari sudut yang saya fikirkan dan saya rasakan, tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak sama ada hidup ataupun mati. Sedikit pandangan dan pendapat dan juga penambahbaikan yang perlu terhadap mana-mana sistem yang tidak ada nilai fungsinya. Yang sudah tentu ada pro dan kontranya, yang sudah pasti ada benar dan ada salahnya. Tapi kita adalah rakyat yang berjiwa merdeka, tidak salah untuk kita mengeluarkan pendapat selagi ianya bukan berunsur fitnah dan provokasi semata-mata.

Mari menjadi hamba..

Saya sedar, bukan semua manusia sedar akan tanggungjawab yang perlu dilakukan semasa di dunia ini. Dan kadang kala kecelaruan minda pun berlaku dengan peribahasa-peribahasa yang diadakan, kita menjadi hamba. Dan, kita yang terpilih oleh Allah dalam jutaan kalangan manusia yang sekadar tahu, sedar dan celik, maka tanggungjawab memberi peringatan itu terletak di bahu kita. Dan di dalam kebaikan dan keburukan yang sentiasa bermain dan bertukar ganti di dalam hidup manusia, ada unsur lain yang perlu kita sedar iaitulah faktor nasib berada di tengah-tengahnya. Siapalah kita menolak takdir dari yang Maha Kuasa, melainkan sudah tertulis nasib kita sejak azali. Bukan mudah bernafas di dalam jiwa seorang hamba, namun akal yang lurus sentiasa kita luruskan jangan bengkang-bengkokkan, seperti Israel yang sudah terencat akalnya dan manusia yang semakin luntur perikemanusiaannya. Kita boleh sahaja berbicara apa sahaja, tentang apa yang berlaku selepas dan sebelum ini, dari ramalan kisah kehancuran bima sakti menjelang 2012, tentang isu Mesir, sehinggalah kebiadapan Israel terhadap Palestin.

Siapalah kita untuk merasa dirinya baik..

Dan bila kita renungi: berkatalah Aisyah binti Abu Bakar, untuk membelikan kain kapan yang baru untuk jenazah ayahnya nanti, Abu Bakar as-Siddiq.Jawab beliau: " Wahai anakku Aisyah!, sesungguhnya yang baru itu lebih bagus untuk yang hidup daripada yang mati!"

Dan ketika menyesalnya Umar al-Khattab kerana terluput waktu solat asar kerana leka dengan kebun buah tamarnya:" Sesungguhnya aku telah terlepas sembahyang Asar berjemaah maka aku sedekahkan kebunku itu untuk sekalian fakir miskin sebagai kaffarah atas apa yang telah aku lakukan"


Kita tidak mampu menjadi sebaik itu. Siapalah kita untuk merasakan dirinya baik? Dan bila mana semua manusia dikumpulkan, untuk dihitung kualiti imannya dengan Saidina Abu Bakar, nescaya tidak akan ada tandingannya. Pada merasakan itu, bahawa proses pembaikan diri itu perlu konsisten dan istiqamah, seperti JKR yang akan sentiasa memperbaiki keadaan jalan raya yang tidak elok untuk mengelakkan kemalangan dan kehilangan jiwa dan TNB yang perlu sentiasa memastikan bekalan elektrik tidak terhenti untuk mengelakkan kerugian kepada manusia. Dan bila berbicara tentang itu semua, kita tidak lari dari persoalan nikmat. Cara bagaimana kita berhadapan dengannya mungkin masih banyak kekurangan.

Kebaikan.

Dan kita sedia maklum, sains dan sastera itu jauh berbeza. Tidak boleh menyatu tetapi boleh sama-sama jalan seiringan, kerana seni itu penting. Manusia yang tidak ada seni di dalam jiwanya, tidak akan merasa betapa berharganya nilai sebuah kepuasan. Saya semakin larut dengan penulisan ini, larut dengan kecelaruan jiwa yang kacau saat ini. Bila bercakap mengenai Islam dan Iman, kita bersyukur, sebagaimana Iman itu, bukan sekadar lafaz keyakinan semata-mata. Tanpa amal, iman tidak bermakna, dan apalah ertinya amalan tanpa iman yang sebenar.Semuanya ini berkadar langsung dengan kesan selepas tindakan yang kita akan ambil untuk kali pertama. Yang seharusnya, Malaysia perlu menjadi negara Islam yang total bukan Islam hanya pada nama, seperti Islam di Cina. Bukan Islam hanya warisan dan Islam hanya sekadar agama seperti yang tercatat di kad pengenalan masing-masing, ia lebih dari itu. Tidak ada siapa yang mahu mengaku dirinya jahil, dirinya hina dan dirinya kerdil, tetapi hakikatnya kita tidak akan dapat lari dari persoalan itu.

Inilah takdirnya..

Kita tidak mahu menjadi manusia yang prihatin, yang bila mana kita menjadinya jiwa kita merasa gelisah dan kacau seperti hendak lompat sahaja daripada tingkat paling tinggi bangunan KLCC, kerana jiwa kita tidak pernah tenteram dengan kemungkaran dan kemaksiatan, selama kita menjadi insan yang prihatin, sebut sahaja kes kemungkaran dan kemaksiatan dewasa ini, berderet isu yang membuat kita hilang akal dan kesabaran. Buang bayi, ragut, bunuh, rogol, pergaulan bebas,penyalahgunaan dadah, mat rempit, permainan judi, minuman keras dan apa lagi yang saya terlupa senaraikan? Benar, menjadi seorang yang prihatin dengan isu ini, membuat kita hilang akal dan kesabaran, bukan mudah untuk mengekalkan momentum kesabaran pada tahap tinggi setiap masa dan ketika. Ferrari, Mercedes Benz hatta kancil sekalipun akan berhenti untuk menservis keretanya sendiri akan berubah momentum kelajuannya, bagaimana pula lagi dengan momentum kesabaran dan keimanan manusia? Tetapi di sebalik itu sendiri, bersyukurlah andai jiwa kita masih prihatin, kerana dengan sebab itu, hati kita masih lagi hidup dan bernyawa.

Tidak ada pengakhirannya..

Selama dunia ini belum kiamat, kemungkaran pasti sentiasa berlaku.Kecil ataupun besar, kerap ataupun jarang, itu persoalan kedua. Selagi manusia masih lagi kekal dengan tipu daya, masih tertipu dengan dirinya sendiri dan tertipu dengan dunia ini, selagi itulah bumi terus menjadi saksi kebuasan manusia. Marilah berusaha menjadi insan yang hidup dalam erti dan pengertian hidup yang sebenar, bukan teori dan retorik semata-mata. Bukan mudah tetapi tidak sukar!.


"Aku impikan diriku yang sentiasa mengalirkan air mata
akibat rindunya aku pada penciptaku akibat malunya aku kerana sering
berbuat maksiat akibat segannya aku kerana sering menipu
kecintaanku padaNYA"

Jiwa Hamba

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...