Ukhwah Islamiyyah

Jumaat, 14 Januari 2011

Hidupkan Hati Dengan Mengingati Mati

سم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah Allah s.w.t. masih memanjangkan usia kita supaya kita boleh terus mengejar redha Allah s.w.t.

Ibnu Umar berkata: “Aku bersama Rasulullah, lalu seorang lelaki Ansar datang kepada Baginda mengucapkan salam lalu bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah antara kaum mukminin yang paling utama? Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya antara mereka. Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?

Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik,” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)


Nukilan kali ini mungkin menampakkan ia seolah-olah anti-klimaks di tengah-tengah keghairahan pembanggunan yang pesat, kelincahan hidup yang penuh warna-warni serta kilauan cahaya kemeriahan dan kebahagiaan hidup. Namun percayalah dengan mengingati mati sebernanya kita bukan ditarik kebelakang tetapi ia lebih kepada mendorong untuk terus maju kehadapan.

Ringkasnya ingat mati sebenarnya akan menghidupkan jiwa kita untuk terus maju, bersatu dan lebih giat berusaha. Sebagai contohnya, lihatlah bagaimana hebatnya perjuangan generasi yang ingat mati yakni pada zaman Rasulullah dan para sahabat. Ulama Nusantara yang terkenal, HAMKA menulis: ' Orang yang ingat kematian dengan akal dan hikmahnya, tidak ubah seperti orang yang ingin pergi haji.Selamanya dalam perjalanannya dia tidak lupa bahawa dia akan menunaikan haji. Dihafal manasik, disediakan bekalan dan belanja, jangan sampai hajinya kecewa.'

Begitulah metaforanya dimana orang yang akan mengerjakan haji tatkala fikirannya akan tertumpu pada matlamatnya. Tidak punyai banyak was-was dan panjang angan-angan lagi. Masa kini dirasakan begitu berharga yang sama sekali tidak akan disia-siakan melainkan untuk melakukan sebanyak-banyak kebaikan dan ketaatan. Inilah rahsia mengapa Rasulullah S.A.W menganjurkan umatnya supaya sentiasa mengingati mati.

Ingat mati bukan sesuatu yang pasif dan jumud bahkan sesuatu yang aktif dan, dinamik dan produktif. Bukan soal mati itu sahaja yang seharusnya dijadikan fokus utama tetapi bekalan untuk melaluinya serta melepasinya itulah yang lebih utama. Ini adalah ekoran kerana bekalan persediaan kehidupan selepas mati adlah dilakukan semasa hidup yakni sebelum mati.

Hasilnya, seseorang yang mengingati mati akan melakukan segala sesuatu dengn terbaik. Dia merasakan setiap peluang dan ruang yang ada itu adalah yang terakhirnya kali untuk nya. Misalannya peluang untuk menunaikan ketaatan serta kehambaannya terhadap Tuhan yang Esa, peluang untuk mengecapi sesuatu dalam hidupnya, peluang untuk berbakti kepada kedua ibu bapanya, sanak saudaranya serta peluang untuk melakukan kebaikan serta meninggalkan sesuatu yang terindah untuk kenangan bersama sahabat-sahabatnya serta orang-orang yang di sayangi nya.

Dengan itu juga dia tidak akan pernah melepaskan peluang untuk terus menyayangi orang disekeliling dan berusaha untuk membuang setiap titik rasa benci, dendam dan kekecewaan nya terhadap mereka yang disayangi.

Maka dengan semangat itulah setiap perkara akan dilakukan dengan usaha untuk melaksankannya dalam erti kata yang terbaik pada setiap masa, setiap ketika dan walau di mana jua seolah-olah itu adalah detik terakhirnya. ini adalah kerana dia dapat merasakan serta memahami bahawasanya mati itu akan datang secara tiba-tiba.

Mudah-mudahan kita semua dapat menteladani para salafussolehyang sentiasa mengingati mati dan membuat persediaan untuk menghadapinya. Mudah-mudahan juga mati sentiasa ' hidup' di hati kita semua.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...