1. Beriman Dengan Allah, Pertemuan Dengannya Dan Risalahnya
- Islam berdiri atas iman, jalan kejayaan & kebahgiaan iaitu beriman dgn rukun iman
- Allah ciptakn alam tak sia2 utk uji manusia didunia sbagai psediaan akhirat bdasar amalnya (al-Zalzalah:7-8)
- Fitrah sejahtera, akal bijaksana & alam luas sebagai tanda kwujudan & kkuasaan Allah
- Hakikat aqidah tauhid – kita tak boleh pilih kecuali Allah sbagai tuhan, pimpinan & hukum
- Iman sahih mbenarkan semua kitab yg diturunkan & setiap Nabi yg diutuskan yakni Islam bersifat pembenar, penyempurna & pembina (al-Baqarah: 285, an-Nur:51, al-Ahzab:36)
- Iman benar tak sempurna kecuali dgn amal salih yg warnai sistem hidup (al-An’am:162)
- bpegang aqidah yg mana ia hidup & mati (Ali-Imran:102); tolak riddah & hukumnya bg jaga identity Islam
- Islam hormati ahli kitab samawi yg bpegang pdnya & hanya bahas dgn cara paling baik.
2. Memuliakan Manusia Dan Memberitahukannya Tentang Kewajipan Dan Hak Mereka
- Islam muliakan manusia yg dicipta Allah dlm bentuk paling baik, khalifah dimukabumi & ditunduk segala makhluk
- pikul amanah taklif, dikurnia kemahiran & kkuatan fitrah bg laksana risalah dgn akal (berfikir)
- diberi iradah (kehendak) bg tujuan memilih & qudrah bagi tujuan melaksanakan
- diturun kitab2, Rasul, manhaj yg diredhai, peringatan akan bisikan syaitan (was2 & ragu2)
- Kewajipan manusia: (i)ibadah (al-Zariyat:56) (ii)dakwah (iii)khalifah
- Hak asasi: (i)beragama tnpa paksa (ii)berfikir tnpa desakn (iii)berpendpt tanpa takut (iv)belajar semampunya (v)sama dgn org lain (vi)bebas bgerak/bkerja (vii)pilih/nasihat pemerintah (vii)kecukupan hidup (viii)kselamatan
3. Dialog Dengan Akal Dan Memanfaatkannya
- Islam berdialog dgn akal utk fahami agama & makmur alam, ajak kpd ilmu & cemerlang,
- guna pendekatan paling moden dlm semua bidang dan berfikir sebagai ibadah
- tuntut ilmu satu kwajiban, mundur ilmu satu jenayah & semua jln kpdnya adalah wajib diikuti
- Tak wujud perselisihan bg akal jelas & nas sahih atau hakikat ilmu & perkara qat’ie
- Akal adalah asas dalil naqli bukti Allah wujud & nubuwwah dithabitkan
- Sikap: (i)terima warisan thurat (ii)ceduk hikmah pelbagai sumber (iii)manfaat pengalaman umat (iv)ambil apa terbaik pdnya tanpa taksub (v)manfaat perkara baik walau ia dr bukan Islam
- Hikmah adalah brg hilang dr mukmin & dimana ditemui maka ia paling berhak milikinya.
4. Seruan Kepada Ijtihad Dan Tajdid
- Islam ajak perangi jumud, bjalan seiring dgn pkembangan ilmu/material & tak halang pemikiran baru
- krn Islam mampu beri penyelesaian apa2 masalah & yg tak mampu hanya akal/kemampuan manusia
- Ijtihad kini jadi satu kwajipan agama & kperluan didesak realiti; pintu ijtihad sntiasa tbuka dgn syarat ditetapkn smada: (i)tarjihi intiqo’ie (pilihan penyaringan) (ii)ibda’ie insyaie (ciptaan baru) (iii)fardhi@jamaie (iv)juzi’ie@kulli
- Setiap mujtahid dpt ganjaran walaupun tersilap dlm berijtihad
- Perlu sediakan suasana keilmuan bg lahir mujtahid yg selari dgn tuntutan Islam & zaman kini
- himpun pendpt warisan thurat yg manfaat, pendpt baru yg sesuai, keperluan zaman & maslahat umum
- manfaat khazanah fikah Fukaha’ lalu utk dipilih paling sahih dalil, yg penuhi maqosid syarak & maslahat umat
- fatwa berubah dgn masa, tempat, ’uruf & keadaan & syariat ditentu utk penuhi keperluan manusia dunia/akhirat; terdiri atas asas pelihara aqidah, nyawa, akal, keturunan & harta.
5. Seruan Kepada Wasatiyah Dan Tawazun
- Bersifat wasatiyah dlm semua perkara & ciri istimewa/asasi bg umatnya (al-Baqarah:143)
- Bersifat tawazun (seimbang) positif dlm iktiqad & amali, material & maknawi, wahyu & akal,
- Dlm hidup individu: seimbangkn ruh-material, akal-hati, dunia-akhirat, hak-kewajipan; individu & mayarakat
- Islam menolak fahaman isme ciptaan manusia
- kapitalisme –besarkn kbebasan individu & ketepi keadilan masyarakat khusus yg lemah
- komunisme –tak beri rakyat hak/kuasa & tekan/sempitkn ruang kebolehan individu
- Ciri2 Islam yg wasatiyah & tawazun
- beri setiap individu/masyarakat hak tanpa melampau/merugikan ikut hokum syarak
- pelihara kbebasan rakyat iaitu bebas berfikir bukan kufur, bebas hati bukan nafsu, bebas berpdpt bukan mhina, bebas dpt hak bukan maksiat
- setiap manusia dilahir bebas, tak blh hina org lain & tak dibenar sembah sesama manusia
- kebebasan hakiki ialah tauhid yg hakiki & natijah syahadah
6. Realiti Stabil Yang Mementingkan Manusia Seluruhnya
- Islam bersifat reality (waqi’e) dan bukan brlegar diawang2an yg ideal
- Manusia punya betul/silap, lurus/seleweng, lemah/kuat – oleh itu, Islam wajibkn amal ma’aruf, hukuman, taubat, dharurat/rukhsah (keringan tika lupa/silap/terpaksa)
- Muliakn manusia, naik tarafnya, akui fitrah, tak turunnya ke taraf haiwan, tak naiknya ke taraf ktuhanan, akui keinginan, ruh/jasad, akal/perasaan, lelaki/wanita, individu/ kumpulan
- peluang bhibur yg dibenarkn dlm suasana positif, batasan syarak & tanpa tekanan/ kerugian
- Islam pelihara kesihatan jasmani, jiwa & akal, hak badan tika lapar, rehat tika letih, ubat tika sakit, perangi mabuk/khayal, haram racun yg mudarat; galak pendidikan jasmani sebagai wasilah (bukan matlamat); yakin Allah beri sakit & turunkn ubatnya, pentingkn pencegahan
7. Memuliakan Wanita Dan Membebaskankannya Daripada Kezaliman Pelbagai Jahiliyyah
- Islam bertolak dpd mghormati kemuliaan wanita & kemanusiaannya
- dianggap manusia yg mdpt taklif sempurna, mpy hak/kewajipan & balasan amal dunia/akhirat
- bukan lwn lelaki, bahkn lelaki dr wanita (&sebaliknya) & saling menyempurna (Ali-Imran:195)
- dijaga sebagai anak,isteri, ibu & anggota keluarga & diberi ruang beribadat, belajar & bekerja
- bekerja khusus bila diperlu atau keluarga/umat perlukan, dgn syarat mjaga ciri kewanitaan
- perlu jaminan khusus utk pelihara diri jika suami zaliminya, bapa abainya, anak durhakainya
- diberi hak sertai lelaki dlm berdakwah, amar maaruf & perangi kejahatan (al-Taubah:70)
- hak sertai permasalahan politik, sosial, budaya, pengundi & calon jawatan yg sesuai
- Islam tolak benarkan wanita jadi alat nafsu/tarikan dunia & wajib pegang prinsip jaga maruah, adab, tabaruj dll
8. Keluarga Adalah Asas Masyarakat
- Islam pandang keluarga asas masyarakat dan perkahwinan asas keluarga
- Galak/mudahkn urusannya & hapuskn halangan ekonomi melalui jln pendidikan & undang2
- pkiraan utama ialah agama/akhlak; tolak adat palsu susahkn pkahwinan (mahar tinggi, hadiah/kenduri melampau)
- tutup pintu2 haram/hapus tarikan – dedah aurat, hiasan/kata2 lucah, media/tempat maksiat
- wujudkan hubungan kekeluargaan atas asas damai, kasihsayang & saling mengasihi
- akui hak suami sebagai pemimpin keluarga, benarkan ia jatuhkan talaq bila tiada jln damai
- benarkan lelaki berpoligami bagi yg perlu, mampu & yakin adil pada diri & terbukti
- bangunkan asas hubungan ibubapa & anak2 atas asas kewajipan mjaga/pelihara secara sempurna (material, perasaan & adab) dpd pihak ibubapa & berbuat baik pd anak2.
- luaskan keluarga kpd kaum kerabat, kewajipan atas mrk & hukum dosa jika putus hubungan.
- dokong ikatan keluarga dgn hak nafkah, pewarisan & ’aqilah (penjamin pembunuh dlm qisas)
9. Mengutamakan Tarbiyah, Pendidikan Dan Media
- individu manusia soleh adalah asas masyarakat soleh; pentingkn tarbiyyah melebihi undang2
- krn umat dibentuk melalui tarbiyyah bterusan, pendidikan menyedarkn & nasihat mdalam
- asas pembangunan & perubahan ialah manusia yg punya fikiran & hati, iman & akhlak
- pjagaan rapi mula dr pdidikan awal kanak2 hingga universiti dimana iman diajar bsama ilmu, akhlak & kemahiran
- antara ciri utama tarbiyyah utk generasi muslim ialah beriltizam dengan:
- aqidah selamat dpd khurafat & akhlak istiqamah (cakap benar, kerja teliti, amanah & janji)
- berani isytihar kebenaran, musuhi kebatilan & nasihat kpd agama
- bjihad dgn jiwa/harta pd jln Allah & ubah mungkar dgn tangan,lidah & hati ikut kmampu
- perangi kezaliman & penindasan & tak tunduk pd penzalim
- beri perhatian kpd media cetak/elektronik yg dpt pengaruhi pemikiran, citarasa & cenderung
- sucikan media massa dpd perkara yg rosak aqidah, racun fikiran & akhlak seleweng
- miliki media -benar dlm berita, nasihat bijaksana, hiburan sederhana, saling menyempurnakn
- pelihara masjid sebgai tmpat ibadah, himpun ilmu, kelab ukhuwah, mimbar nasihat & syiar
10. Menguatkan Ikatan Persaudaraan Antara Manusia
- Islam dirikan umat atas ikatan prsaudaraan, kesatuan penganutnya & tak beri tmpat utk persaingan bangsa, agama, kasta & mazhab; semua manusia bersaudara yg disatu oleh ubudiyyah kpd Allah & anak kpd Adam
- perselisihan adalah atas kehendak Allah & hikmahnya serta Allahlah pemutus di akhirat
- Islam hormati non-muslim dlm masyarakat Islam & berada dlm jaminan Allah, Rasul & umat
- menjadi ibadah bagi setiap Muslim yg pelihara hak bukan Islam, berbuat baik & adil pd mrk
- hak non-muslim dlm negara Islam
- kebebasan akidah & ibadah, pelihara darah, maruah & harta (seperti umat Islam)
- dijaga dari dizalimi dlm negara, dijajah pihak luar, hak & penghormatan
- kewajipan sebagaimana umat Islam kecuali berkaitan dgn masalah perbezaan agama
- diberi jaminan maknawi, material & perundangan yg akan jaga hak ini
- toleransi ini diterap melalui akhlak/nilai istimewa dimiliki muslim & bukan paksaan undang2
11. Tidak Ada Kerahiban Di Dalam Islam
- Dlm Islam tak wujud golongan monopoli agama, tutup pintu tuhan, tetapkan haram/halal atau keampunan
- Semua manusia bpotensi jd tokoh agama & tak perlu org tengah antara manusia & Tuhan
- Para ulama jadi pakar rujuk dlm bidang pengkhususan mrk (Fatir:14 & Al-Nahl:43)
- Menjadi hak setiap muslim utk jadi pakar agama melalui pengajiannya khusus & bukan melalui warisan, gelaran & pakaian krn tiada monopoli & halangan dlm perkara ini.
- Islam tolak konsep Barat yg bahagi manusia/institusi kpd bersifat agama & tidak beragama.
- Tiada pbahagian antara manusia/institusi/undang2, krn semua berhak berkhidmat utk Islam.
12. Pemerintahan Adil Dan Syura Yang Mulzimah
- hak umat pilih kerajaan yg bdiri atas keadilan, psamaan & syura mulzimah (wajib diikuti)
- Islam anggap pemerintah sebagai khadam umat & umat mpy hak awasi mrk sbgaimana mrk mpy hak utk ditaati dlm perkara maaruf & perintah bsifat maksiat tak wajib taat/patuh
- Jika pemerintah seleweng, maka wajib dinasihati & hendaklah dilucutkn jawatan jika masih
- Negara yg disifat Islam bukanlah negara keagamaan tetapi adalah daulah, fikrah & risalah
- Daulah terdiri atas baiah, syura, nasihat, keadilan & berhukum dgn undang2 ciptaan Allah.
- Ciri utama pemimpin bukanlah golongan agama ttapi mrk yg bersifat amanah & quwwah yakni pemelihara lagi bijaksana, diri solat, keluar zakat, buat maaruf & cegah mungkar
- Islam terima plaksanaan yg jamin hak minoriti, bidang kuasa/parlimen/mahkamah, akhbar/ucapan, parti pembangkang & sebagainya yg tepati maqasid syarak, walaupun tak pernah dinyata secara jelas dlm nas.
13. Memelihara Harta Dan Menyuburkannya
- Pelihara harta adalah salah satu daruriyyat & penting bg hidup manusia, dpt makmur dunia & bela agama
- Nikmat yg wajib disyukuri, amanah yg wajib dipelihara, ujian/fitnah Allah bg uji manusia
- Wajib cari/suburkannya melalui jln yg disyariatkan, tunai hak yg wajib atasnya, elak bazir & belanja melampau
- Islam hormati pemilikan swasta, perangi monopoli & pelihara kepentingan umat
- Usaha bangun ekonomi umat, maksimum guna sumber, latih tenaga kerja, berdikari & kerjasama hasilkn keperluan dlm pelbagai bidang, supaya tak beban sesatu pihak khususnya dlm masalah makanan ruji & asasi
- Islam lihat kerja utk dunia adalah satu juzuk agama dlm memakmur bumi adalah ibadat, suburkan umat adalah kewajipan, kuatkan umat adalah jihad pd jln Allah & usaha ekonomi adalah amalan yg dekatkan diri kpd Allah
- Dgn itu Islam beri motivasi spiritual yg akan cetus pembangunan umat & Islam juga pencipta pembangunan
14. Memelihara Golongan Yang Lemah Di Dalam Masyarakat
- Islam mjaga golongan lemah dlm masyarakat yg hasil produk tika aman & punca kmenangan tika perang
- Hadith sahih- “bukankah kamu diberi rezeki & kemenangan krn golongan yg dhaif”
- Islam pelihara hak mrk dgn baik (gaji cukup & jaminan kukuh), yg tak mampu bekerja, yg tak cukup pendapatan (fakir, miskin & ibnu sabil), hak terima zakat, hapuskan jurang kemiskinan & tingkat taraf hidup mrk
- Tidak terima individu tidur kenyang tika jiran kelaparan
- Negara bertanggungjawab krn pemerintah adalah pemimpin & akan ditanya mengenai mrk yg dipimpin.
15. Membetulkan Pemikiran Nasionalisme Dan Kebangsaan
- Islam tak halang cintai/bangga dgn negara/bangsa selagi tak bertentangan dgn cinta/bangga thadap Islam
- Dgn itu Islam tak halang nasionalisme selagi tak bermaksud memusuhi/nafi Islam seperti sekular/atheis dll
- Islam membina bukan meruntuhkan, menyatu bukan memecahbelahkan, menguat bukan melemahkan
- Islam seru kesatuan negara, kesatuan Arab & kesatuan umat Islam
- di samping usaha arah kesatuan manusia dibawah prinsip2 akhlak
16. Dakwah Dengan Hikmah Dan Dialog Yang Terbaik
- Islam hadapi pemikiran dgn pemikiran, syubhat dgn hujjah; tiada paksaan dlm agama & keganasan dlm dakwah
- Seru ke jln Allah dgn hikmah & nasihat yg baik, dialog dgn cara paling baik, tolak teroris sbagai jalan
- Berpegang kpd dialog membina yg beri semua peluang pkenalkan diri dgn terang, iltizam dgn pokok perbincangan & adab berbahasa yg tlh dinyatakan dlm al-Quran (al-Nahl:125 & al-Ankabut: 41)
- Jika ada dua jalan utk berdialog, maka muslim pilihlah cara paling baik, tumpu titik persamaan & kesepakatan sebagai usaha dekati pihak lain.
17. Keharusan Berbilangnya (Pluralisme) Agama Dan Politik
- Islam akui bhw Allah tlh ciptakan manusia saling berselisih (Hud:18-19); adalah hasil pemberian akal & kehendak
- Perlu hormati pandangan pihak lain dlm masalah memahami agama atau menilai situasi politik krn perselisihan ini adalah rahmat dan kebaikan bila timbul pelbagai pandangan & ijtihad
- Berbilang parti dlm system Islam dibenarkan dlm lingkungan prinsip Islam & hukum2 qat’e; selagi timbul dari sudut berbilangnya pengkhususan & bentuk, bukan berbilang yg membawa ptentangan & pmusuhan
- Ertinya saling melengkapi & bekerjasama, selagi berada dlm saf yg satu dlm masalah masa depan umat & lupakan perselisihan juz’ie & berpaksikan Al-Quran & Sunnah, bermatlamat bela Islam & letakkan slogan “Kita bekerjasama dlm perkara yg disepakati & saling bertolak ansur dlm perkara yg diperselisihkan”
18. Membina Tamadun Baru Yang Unggul
- Islam tak memadai berbangga tamadun unggul masa lalu tetapi berusaha teruskan usaha cipta tamadun baru
- Tamadun baru yg ambil kebaikan tamadun hari ini (sains, teknologi dll) di samping pelihara keaslian Islam
- Iaitu tamadun yg hubungkn nilai manusia dgn ketuhanan, keunggulan Islam & moden, himpunkan sains & iman, ciptaan material & akhlak, satukan cahaya akal & wahyu.
- Tonjolkan keistimewaan Islam yg tergambar pd matlamat/manhaj pbinaan individu, keluarga, masyarakat, negara
- Perakukan interaksi antara budaya, dialog tamadun, umat sejagat; tanpa hilang keaslian & keistimewaannya
19. Membangunkan Kehidupan Islam Yang Sempurna
- Islam tidak mjadikan matlamat utamanya utk jlnkan secara zahir sudut perundangan syariah khususnya hudud & qisas, walaupun ia adalah satu juzuk yg tak boleh diabaikan dpd hokum syariah
- Tetapi pertempuran utama & tugas terbesar adalah usaha bagi bangun hidup Islam hakiki & bukan sekadar kulit
- bentuk hidup utk baiki jiwa manusia, bina manusia mukmin, keluarga kukuh, masyarakat padu & Negara adil.
- Hidup Islam yg sempurna yg tunduk kpd aqidah, diperintah syariat, dikuasai kefahaman, dikawal akhlak
- Hidup masyarat yg saling membantu & bersatu, tiada individu kelaparan, disedia ilmu manfaat, kerja bersesuaian, gaji berpatutan, makanan cukup, ubat mujarab, rumah baik utk setiap keluarga, penjagaan social golongan lemah
- Wujud kekuatan dlm semua bidang – pemikiran, jiwa, tubuhbadan, akhlak, ekonomi, senjata, kesatuan iman.
20. Penyatuan Umat Bagi Melaksanakan Risalah Dan Membebaskan Tanahairnya
- Islam melihat umat Islam walau dimana mrk berada adalah satu umat yg saling btanggungjawab
- mrk bersaudara, satu aqidah, satu kiblat, satu Rasul & satu syariat.
- wajib hapuskan faktor asobiyah bangsa, daerah, cara hidup bukan Islam, pengikut hawa nafsu & individualistik
- hendaklah kukuhkan & luaskan kesatuan politik/ekonomi & satu blok besar yg sahut seruan Allah (Ali-Imran:103)
- umat bersatu yg bebaskan tanah2 Islam dpd penjajah mula dari negara sendiri yg dibantu oleh seluruh umat khususnya jiran terhampir ikut kemampuan tentera, ekonomi & tenaga manusia
- usaha mrk adalah jihad paling utama dijln Allah & Palestin khususnya adalah tempat jihad umat pd tika ini
- jadi umat yg terbuka bukan bersifat perkauman taksub & berusaha bahagiakan seluruh manusia, beri manfaat & hidayah serta seru perkenalan & bukan permusuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan