Ukhwah Islamiyyah

Sabtu, 20 November 2010

Menjaga diri dan keluarga daripada api neraka

سم الله الرحمن الرحيم

Marilah kita sentiasa mengulangi ucapan rasa syukur kepada Allah s.w.t kerana nikmat-nikmat-Nya yang telah dicurahkan kepada kita semua sehingga kesihatan jasmani dan rohani masih menghiasi kita. Semoga rasa syukur yang kita panjatkan ini menjadi kunci lebih terbukanya pintu-pintu kurniaan-Nya.

Firman Allah s.w.t dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud:

“Jika kamu bersyukur, maka akan Kami tambahkan bagimu dan jika kamu mengingkarinya, sesungguhnya siksaan-Ku itu sangat pedih.”

Sentiasalah menjaga ketakwaan agar mengakar kuat dan kukuh di lubuk hati yang paling dalam. Sebab itulah modal yang hakiki untuk menyongsong kehidupan abadi, agar hari-hari kita nanti bahagia.

Seorang Muslim seharusnya menjadikan kampung akhirat sebagai sasaran utama yang harus capai. Tidak meletakkan dunia dan gemerlapannya di lubuk hatinya, namun hanya berada di genggaman tangannya saja sebagai batu loncatan untuk mencapai nikmat Jannah. Jadi, jangan sampai kita hanya duduk-duduk santai saja menanti perjalanan waktu, apalagi tertipu oleh ilusi dunia.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Hadid ayat 20 yang bermaksud:

“Ketahuilah bahawasanya kehidupan dunia hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tenaman-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan dari Allah s.w.t serta keredaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.”

Ibnu Katsir berkata, “Allah s.w.t membuat permisalan dunia sebagai keindahan yang fana dan nikmat yang akan sirna (lenyap). Iaitu seperti tanaman yang tersiram hujan setelah kemarau panjang, sehingga tumbuhlah tanaman-tanaman yang menakjubkan para petani seperti ketakjuban orang kafir terhadap dunia, namun tidak lama kemudian tanaman-tanaman tersebut menguning dan akhirnya kering dan hancur.”

Misalan ini mengisyaratkan bahawa dunia akan hancur dan akhirat akan menggantikannya, lalu Allah s.w.t pun memperingatkan tentangnya dan menganjurkan untuk berbuat baik.

Di akhirat, hanya ada dua pilihan iaitu tempat yang penuh dengan azab pedih dan hunian yang sarat ampunan dan keredhaan Allah swt bagi hamba-Nya. Ayat ini diakhiri dengan penegasan tentang hakikat dunia yang akan menipu orang yang takjub padanya.

Kita menekankan pentingnya pendidikan anak yang termasuk salah satu unsur keluarga, agar dia selamat dunia dan akhirat. Anak bagi orang tua merupakan buah perkahwinan yang menyenangkan. Di sebalik itu, anak adalah amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas orang tua. Tidak boleh di sia-siakan.. Pelaksanaan amanah harus menjaga dengan baik keadaan titipan agar tidak rosak. Sebab orang tua kelak akan ditanya tentang tanggungjawabnya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Setiap kamu adalah pemimpin dan akan ditanya tentang tanggungjawabnya.” (Riwayat Ahmad, Muslim dan at-Tirmidzi)

Anak lahir dalam keadaan fitrah. Kewajipan orang tua merawatnya agar tidak menyimpang dari jalan yang lurus dan selamat dari api neraka. Selain itu, anak yang soleh akan menjadi modal penting bagi kedua-dua orang tuanya.

Firman Allah s.w.t dalam surah at-Tahrim ayat 6 yang bermaksud: “Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya daripada manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar, keras, tetapi tidak menderhakai Allah s.w.t terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.”

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...